Paralaksa tła

7 mitów o zdrowiu, które Cię zaskoczą!

Podziel się wiedzą!

Niektóre  pozycje  seksualne  zwiększają szansę zajścia w ciążę, ciężki tydzień można odespać w weekend, stres zwiększa ryzyko poronienia, kawa odwadnia organizm… Czy to wszystko jest prawdą? Okazuje się, że nie!

 W Internecie oraz wielu publikacjach można spotkać mnóstwo porad na temat tego co jest zdrowie i niezdrowe. Ale czy te porady są prawdziwe? Niekoniecznie! Spora część opinii jest niepotwierdzona, przez co wokół krąży wiele mitów na temat zdrowia, w które nie ma sensu wierzyć. Jakie to mity?

Seniorzy  mają  mniejsze zapotrzebowanie na sen?

Faktycznie, osoby starsze śpią mniej, ale czy to oznacza, że ich zapotrzebowanie na sen jest mniejsze? Nie. Gospodarka hormonalna rozregulowuje się, przez co sen staje się płytszy i krótszy, mimo że wymagania  organizmu  pozostają niezmienne. Często ma to związek z zaburzeniami ilości melatoniny. 

Ćwiczenia „na pusty żołądek” spalają więcej tłuszczu?

Teoretycznie takie myślenie ma sens, ale naukowcy w 2014 roku przeprowadzili badania, które udowodniły, że ćwiczenie z pustym żołądkiem wcale nie pomaga szybciej pozbyć się tłuszczu. Ludzki organizm jest bardzo złożony, a wysiłek fizyczny „na głodnego” potrafi zmniejszyć masę mięśniową, zamiast tkanki tłuszczowej.

Używanie kremu z filtrem ma sens tylko na dworze?

Promienie UVA oraz UVB odpowiadają za starzenie się skóry oraz nowotwory. O ile UVB nie przenika przez szybę, to UVA nie ma z tym większego problemu i potrafi być groźne nawet w domu. Co ciekawe – wśród kierowców statystycznie większość czerniaków powstaje po lewej stronie ciała. Tam, gdzie znajduje się boczna szyba…

Kawa odwadnia organizm?

Kofeina działa moczopędnie, dlatego szybko pojawiła się teza, że po filiżance kawy należy wypić szklankę wody. To nieprawda! Naukowcy przebadali miłośników kawy, a poziom nawodnienia organizmu nie wykazywał większych zmian. Swoją drogą – kawa faktycznie działa moczopędnie, ale zarazem dostarcza wodę – tą, która jest w filiżance. Dlatego bilans płynów pozostaje na zbliżonym poziomie. 

Stres zwiększa ryzyko poronienia?

Stres oraz dźwiganie ciężkich przedmiotów w oczach wielu są wrogami ciąży. Ale czy faktycznie są szkodliwe? Naukowo nikt tego nie udokumentował, ani też nie zdementował. Pewne jest za to jedno – zdecydowana większość poronień jest wywołana z powodu błędów w zarodku, do których doszło po  zapłodnieniu. I właśnie to jest wrogiem ciąży – uszkodzenia materiału genetycznego. 

Niektóre pozycje seksualne zwiększają szansę na zajście w ciążę?

Ponoć najlepiej, gdy kobieta leży na plecach i ma miednicę zwróconą do góry – szanse na zapłodnienie teoretycznie znacząco wzrastają dzięki grawitacji. Ginekolodzy mają jednak inne zdanie. Narządy rozrodcze kobiety doznają skurczów podczas stosunku, dzięki czemu nasienie jest kierowane w stronę macicy i jajowodów. Biologia wbrew pozorom nie potrzebuje pomocy grawitacji.

W weekend możesz odespać ciężki tydzień?

Policzmy – w tygodniu śpisz 5 godzin dziennie, podczas gdy organizm potrzebuje 7. Po pięciu dniach powstaje deficyt 10 godzin. To oznacza, że w dwa dni weekendu musisz spać po około 12h, by nadrobić utracony sen i uzupełnić bieżące potrzeby organizmu. Czy to możliwe? Swoją drogą – jednorazowa dawka snu krótsza niż 6h lub dłuższa niż 9h zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca. Lepiej nie przesadzać.

7 mitów o zdrowiu
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.