Paralaksa tła

Ciekawostki na temat jodu

Podziel się wiedzą!

W ciągu ostatnich 30 lat poziom jodu na świecie spadł aż o 50%. Badania dowodzą, że 96% pacjentów ma lub miało problem z niedoborem jodu, a 72% odczuwa skutki powstałe w wyniku niskiego poziomu tego pierwiastka. Co warto wiedzieć, by chronić swoje zdrowie?

Udało się określić grupę kilku podstawowych problemów zdrowotnych, które sygnalizują zbyt niski poziom jodu w organizmie. Można do nich zaliczyć: tycie, suchość skóry, częste bóle głowy, zmęczenie, problemy z pamięcią, wrażliwość na niską temperaturę, przerzedzające się włosy, częste zaparcia, sztywność stawów i słabnące mięśnie, obniżona odporność oraz problemy z menstruacją u kobiet. Warto skontrolować poziom jodu w organizmie, gdy któryś z problemów powtarza się zbyt często. Co ciekawe – okazuje się, że niedobór jodu mogą potęgować niektóre czynniki zewnętrzne. Jakie?

Geografia

Gleby w okolicach Alp, Himalajów i terenów zalewowych zawierają małe ilości jodu. Przez to produkty spożywcze, które wywodzą się z tych rejonów są ubogie w jod. Właśnie dlatego Szwajcaria była pierwszym krajem, który zaczął sprzedawać sól jodowaną.

Niedobór selenu

Ten pierwiastek wpływa na wykorzystanie jodu przez organizm, dlatego jego niski poziom zaburza cały proces i równowagę pracy tarczycy. Późniejsze objawy to np. wole.

Ciąża

Tylko w samych Stanach Zjednoczonych 1/3 ciężarnych kobiet walczy z niedoborem jodu, a około 15% karmiących piersią przyjmuje dodatkowe suplementy.

Dym tytoniowy

Zawiera związek chemiczny o nazwie tiocyjanian. Hamuje on transport jodu w organizmie, co ostatecznie prowadzi do niedoboru tego pierwiastka. Równie negatywne działanie wywierają hydroksypirydyny, nikotyna oraz benzopireny. I to bez różnicy czy palenie odbywa się w sposób aktywny czy też bierny.

Chlorowana i fluorowana woda bieżąca

Woda w kranie zawiera zarówno chlor jak i fluor – oba pierwiastki hamują wchłanianie jodu przez organizm. Właśnie dlatego do gotowania wskazane jest używanie wody mineralnej lub filtrowanie „kranówki”.

Niektóre warzywa

Jedzenie surowych warzyw z rodziny krzyżowych może zaburzać funkcje tarczycy. Zawierają goitrogeny, które wpływają na peroksydazę. Chodzi tu głównie o kalafiora, brokuły, kapustę, brukselkę i soję. Dopiero po ugotowaniu nie zagrażają pracy tarczycy, ponieważ goitrogeny rozkładają się pod wpływem wysokiej temperatury.

Organizmy żywe nie potrafią samodzielnie produkować jodu. Pierwiastek znajduje się w produktach spożywczych tylko dlatego, że jest pobierany ze środowiska, np. przez ryby, skorupiaki lub plantacje roślin w pobliżu morza. Skuteczną metodą zapobiegania niedoborom jest też suplementacja, która gwarantuje stałe stężenie jodu w diecie. A niestety bez tego pierwiastka nie można się obyć. ❀

taovital
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.