Paralaksa tła

Czy orzechy są tak zdrowe jak się wydaje?

Podziel się wiedzą!

Według badań przeprowadzonych przez Sainsbury’ego 26% osób sięga po orzechy chętniej, niż po jakikolwiek inny rodzaj przekąski, aby dotrwać do następnego posiłku. Wśród nich 3/4 kobiet lubi orzechy oraz 1/3 mężczyzn. Ale czy słusznie?

Orzechy faktycznie posiadają wiele cennych właściwości odżywczych, jednak przy okazji mają też jeden problem – są dobrym wyborem w niewielkich ilościach. Duże porcje zjedzonych orzechów zazwyczaj powodują bóle jelit oraz obciążają układ trawienny, bo słabo pogryzione są trudne do rozłożenia. Jednak o zdanie najlepiej spytać dietetyków.

Czy orzechy są zdrowe?

Jak najbardziej tak, ale chodzi tutaj głównie o te świeże i mało przetworzone, a nie solone w paczce z marketu. Na rynku jest również wiele przekąsek bazujących na orzechach – lepiej sobie je podarować. Najcenniejszą przekąską są te sprzedawane luzem, które stanową doskonałe uzupełnienie codziennej diety. Mieszanka różnych rodzajów powinna znaleźć się w każdym domu, można je również dodawać do wielu potraw.

Jak je jeść?

Orzechy można spożywać same jako przekąskę lub rozgnieść w moździerzu i używać jako dodatek do jogurtów, posypkę sałatek lub jako panierkę do smażenia mięsa. Niektóre można też wymieszać z wodą by uzyskać mleczko orzechowe (np. z nerkowca).

Jakie są korzyści dla zdrowia?

Wszystkie orzechy są bogate w mononienasycone kwasy tłuszczowe, określane jako „dobre tłuszcze”. Profil odżywczy orzechów jest różny, ale najczęściej w jednej porcji dostarczają około 160 kcal i są bogatym źrodłem witaminy E, magnezu oraz selenu. Poza tym można w nich znaleźć białko, żelazo, cynk, wapń i witaminy z grupy B. Nie można też zapominać o tym, że orzechy to też magazyn błonnika oraz przeciwutleniających polifenoli niszczących wolne rodniki. Badania potwierdziły nawet, że potrafią tłumić reakcje zapalne w organizmie, spowodowane działalnością wirusów i bakterii.

Czy orzechy mogą szkodzić?

Z natury orzechy są zdrowe, jednak to nie znaczy, że można je jeść bez ograniczeń. Ze względu na dużą zawartość kwasów tłuszczowych już trzy garście zawierają aż 500 kcal – to prawie tyle co obiad, dlatego trzeba spożywać je rozważnie. 

Czym właściwie jest „porcja orzechów”?

Przyjęło się, że porcja orzechów zalecana do spożycia w ciągu dnia wynosi około 30g. Oczywiście nie musisz chodzić z wagą kuchenną i weryfikować tą wartość – wystarczy, że na oko odmierzysz dwie, małe dłonie orzechów. Objętość powinna być nieco większa od piłki do gry w golfa.

Orzechy to jedna z ciekawszych przekąsek, na które można się skusić w ciągu dnia. Istnieje tyle rodzajów, że z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Spożywane w umiarze przyniosą mnóstwo korzyści i pomogą przetrwać pomiędzy głównymi posiłkami. ☀︎

orzechy
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.