Paralaksa tła

Fakty i mity o witaminie C

Podziel się wiedzą!

Wiedza na temat witaminy C kończy się na tym, że można ją znaleźć w soku pomarańczowym i zapobiega szkorbutowi. Bardziej szczegółowe informacje potrafią jednak zadziwić. Co warto wiedzieć na temat tego intrygującego związku?

Dziś wiadomo, że witamina C to nie tylko wsparcie układu odpornościowego, ale również poprawne funkcjonowanie innych układów organizmu. Uniwersytet w Kolorado przeprowadził nawet badania, w których wykazał, że dzienna dawka witaminy C na poziomie 500 mg zwiększa szczelność oraz elastyczność naczyń krwionośnych. Interesujących informacji jest znacznie więcej, choć nie wszystkie są prawdziwe.

Fakt: witamina C skraca czas trwania przeziębienia

Teraz temat infekcji jest gorący i to prawda, że dzięki regularnie zażywanym suplementom z witaminą C, choroba przebiega łagodniej i szybciej się kończy. Wiele badań potwierdza tą tezę, choć warto podkreślić jedno – jednoznacznie nie udowodniono, że ten związek zmniejsza ryzyko zachorowania. Mobilizuje jednak układ immunologiczny podczas walki z infekcją, która już się pojawiła, dzięki czemu pudełko chusteczek przy łóżku szybciej odejdzie w zapomnienie. Właśnie dlatego systematyczna suplementacja w okresie jesienno-zimowym to bardzo dobry pomysł – dzienna dawka witaminy C w pożywieniu z reguły jest zbyt niska, ponieważ 87% osób nie spożywa wymaganej ilości warzyw i owoców w ciągu dnia.

Mit: najwięcej witaminy C znajduje się w cytrusach

Tak powszechnie się uważa – szczególnie jeśli chodzi o pomarańczę lub cytrynę. Cytrusy faktycznie są bogatym źródłem witaminy C, jednak nie tak bardzo jak papryka, truskawki czy brokuły. W Polsce istnym rekordzistą są owoce dzikiej róży – warto sięgnąć po nie pod postacią przetworów lub specjalistycznych preparatów szczególnie teraz.

Fakt: poprawny poziom witaminy C we krwi wspomaga odchudzanie

Wbrew pozorom to prawda. Okazuje się, że osoby, których poziom witaminy C we krwi był niski, miały wyższe BMI (wskaźnik otyłości), niż pacjenci z odpowiednim stężeniem tego związku w układzie krążenia. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Arizonie wskazały, że dieta bogata w witaminę C stymuluje organizm do wykorzystania zapasów tłuszczu jako „paliwa”. 

Fakt: niedobór witaminy C zdarza się rzadko

W przeciwieństwie do wielu zwierząt, organizm człowieka nie jest w stanie wytwarzać witaminy C samodzielnie przez wątrobę, dlatego trzeba dostarczać ją z zewnątrz. Poważne niedobory tego cennego związku, które prowadzą do krwawienia dziąseł, obrzęku stawów czy szorstkości skóry zdarzają się mimo wszystko rzadko. Szacuje się, że dziennie kobiety powinny spożywać 75 mg witaminy C, a mężczyźni 90 mg, choć eksperci twierdzą, że dawkę bez obaw warto zwiększyć do minimum 200 mg / dobę, szczególnie w okresie infekcyjnym. O ile szansa na zaistnienie poważnego niedoboru jest niewielka, to organizm może mieć trudności w zwalczaniu pojawiających się infekcji, dlatego warto kontrolować odpowiedni poziom witaminy C.

Mit: nadmiar witaminy C jest nieosiągalny

Organizm nie jest w stanie magazynować tego związku i w przypadku naprawdę dużych dawek usuwa go na zewnątrz. Skutki uboczne nadmiaru to zazwyczaj bóle głowy, nudności, bezsenność. Taki stan pojawia się jednak wyjątkowo rzadko, ponieważ szczególnie w okresie infekcyjnym, zapotrzebowanie organizmu na tą witaminę jest bardzo wysokie.

Odpowiedni poziom witaminy C we krwi to klucz do witalności i dobrego samopoczucia. Ten cenny składnik odżywczy to nie tylko sok pomarańczowy – warto o tym pamiętać, by uniknąć problemów zdrowotnych. ❖

Zrzut ekranu 2017-11-05 o 13.18.39
Podziel się wiedzą!

1 Komentarz

  1. Beata Beata Janiak pisze:

    Porady cenne i pomocne