Paralaksa tła

Fakty o drzemce w środku dnia

Podziel się wiedzą!

Jedni uważają ją za stratę czasu, a inni nie potrafią bez niej dotrwać do końca dnia. Prawda jest taka, że w codziennym życiu czasami nie ma nawet miejsca na drzemkę. Czy jest zdrowa?

Wbrew pozorom drzemka w środku dnia wcale nie jest złym pomysłem – oczywiście o ile nie trwa zbyt długo, bo wtedy może zaburzyć nocny odpoczynek. Prawda jest taka, że większość ludzi traci energię w połowie dnia z powodu zmiany poziomu hormonów w organizmie. Co warto wiedzieć o drzemce?

Fakt: „odświeża” umysł

Około 20-30 minutowa drzemka jest lepsza od kawy. Poprawia czujność i skupienie oraz pobudza. Przy tym nie wpływa na zachwianie zegara biologicznego. Według dr Matthew Walker z Uniwersytetu Kalifornijskiego, drzemiąc zresetujesz pamięć krótkoterminową i poprawisz naukę faktów po przebudzeniu.

Fakt: zwiększa wydajność

Wpływ drzemki o dziwo postanowiło przetestować NASA na swoich pilotach wojskowych, by zwiększyć ich wydajność podczas ciężkiej pracy. Okazało się, że wzrosła aż o 34%. Organizm przechodzi dwa kryzysy w ciągu dobry – pierwszy pomiędzy 2:00-4:00 w nocy, a drugi 13:00-15:00 po południu. Krótki sen pomoże odzyskać wigor na kolejnych kilka godzin.

Fakt: łagodzi stres

Trudny dzień, kumulacja problemów? Jeśli jesteś kłębkiem nerwów, to pół godziny snu może zdziałać cuda. To wystarczy, by poziom stresu odczuwalnie zmalał, ponieważ Twój umysł na chwilę ucieknie od problemów i „zrestartowany” ponownie powróci do aktywności z innym nastawieniem.

Fakt: poprawia jakość snu

Może się wydawać, że przez drzemkę później trudniej jest zasnąć w nocy. Nic bardziej mylnego! Drzemka w ciągu dnia zwiększa szanse na niezakłócony odpoczynek w nocy o 12% i skraca czas potrzebny na zaśnięcie o 14%. Co ciekawe – godzinny sen w ciągu dnia może zapewnić aktywność aż na 10h, jednak w przypadku drzemek dłuższych, niż 45 min będzie potrzebny czas na przebudzenie (około pół godziny). Z kolei krótkie drzemki od 2-30 minut zapewniają szybkie choć krótkotrwałe korzyści psychiczne. Krótkim snem w ciągu dnia można również uzupełnić niedospanie nocne (sumarycznie w ciągu doby odpoczynek powinien trwać od 6 do 9 godzin).

Fakt: zmniejsza śmiertelność

Wiele badań skupiło się na fenomenie drzemek, a także ich głębszemu sensowi. Okazało się, że dodatkowy sen minimum 3 razy w tygodniu przez co najmniej 30 min wpływa na obniżenie śmiertelności spowodowanej przez problemy z sercem aż o 37%. 

Optymalny moment na drzemkę wynosi do 5 godzin przed zwykłym, nocym snem. Przekroczenie tej granicy może spowodować późniejsze trudności w zaśnięciu. Przy okazji powstał również ciekawy sposób na dodanie sobie energii w ciągu dnia oraz poprawę zdolności intelektualnych. Należy wypić filiżankę kawy i od razu udać się na 30-minutową drzemkę. Po przebudzeniu organizm otrzyma podwójne doładowanie – od kawy, która zaczyna działać po 30 min, oraz po krótkim śnie. A co najlepsze – to zdrowa metoda! Krótkiego odpoczynku w ciągu dnia nie ma sensu się obawiać – ma mnóstwo korzyści i naturalnie poprawia funkcjonowanie. ❖

sen
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.