Paralaksa tła

Fakty o witaminie K2

Podziel się wiedzą!

Wiele ludzi nie zastanawia się nad wpływem witaminy K2 na zdrowie. To błąd! Ta witamina jest rzadka w diecie zachodniej i poświęca się jej stosunkowo mało uwagi. Odgrywa istotną rolę w wielu aspektach zdrowia i może być brakującym ogniwem między dietą a licznymi chorobami przewlekłymi, w tym osteoporozą.

Witamina K została odkryta w 1929 roku jako niezbędny składnik odżywczy w procesie krzepnięcia krwi. Pierwsze odkrycie zostało opublikowane w niemieckim czasopiśmie naukowym, gdzie nazwano ją „Koagulationsvitamin” – stąd symbol „K” funkcjonujący do dzisiaj. Istnieją dwie główne formy witaminy K:

  • Witamina K1 (filochinon) – znaleziona w pokarmach roślinnych, takich jak liściaste warzywa
  • Witamina K2 (menachinon) – odkryta w żywności pochodzenia zwierzęcego i sfermentowanej żywności, np. soi natto. Witamina K2 może być dalej podzielona na kilka różnych podtypów, wśród których najważniejszymi są MK-4 i MK-7, z czego najbardziej ceniona jest ta druga.

Zapobiega chorobom serca

Nagromadzenie wapnia w tętnicach serca jest poważnym czynnikiem ryzyka chorób serca. Dlatego wszystko, co może zmniejszyć poziom wapnia w tętnicach, potrafi pomóc w zapobieganiu chorobom serca. W badaniu trwającym 10 lat udowodniono, że osoby spożywające wysokie dawki witaminy K2, o 52% rzadziej były narażone na zwapnienie tętnic i miały o 57% niższe ryzyko zgonu z powodu chorób serca. W innym badaniu obejmującym 16 057 kobiet wykazano, że uczestnicy z najwyższym spożyciem witaminy K2 mieli znacznie niższe ryzyko chorób serca – na każde 10 μg K2 spożywanych dziennie, ryzyko zachorowania spadało o 9%.

Zmniejsza ryzyko osteoporozy

Osteoporoza jest powszechnym problemem w krajach zachodnich. Przeważa wśród starszych kobiet i zdecydowanie zwiększa ryzyko złamań. Witamina K2 odgrywa kluczową rolę w metabolizmie wapnia – głównego minerału występującego w kościach i zębach. Aktywuje wiązania wapniowe dwóch białek – macierzy GLA i osteokalcyny, które pomagają budować i utrzymywać zdrowe kości. Trzyletnie badanie przeprowadzone na 244 kobietach po menopauzie wykazało, że osoby przyjmujące suplementy witaminy K2 charakteryzowały się znacznie wolniejszym spadkiem gęstości mineralnej kości. Ponadto szczególnie korzystne okazało się łącznie witaminy K2 z witaminą D3.

Zmniejsza ryzyko osteoporozy

Naukowcy spekulują, że witamina K2 może wpływać również na zdrowie jamy ustnej. Jednym z głównych białek regulujących zdrowie jamy ustnej jest osteokalcyna – to samo białko, które ma kluczowe znaczenie dla metabolizmu kości i jest aktywowane przez witaminę K2. Wspomniane białko uruchamia mechanizm, który napędza wzrost nowej zębiny, czyli zwapniałej tkanki pod szkliwem zębów. 

Trudno obyć się bez witaminy K. Właśnie dlatego tak ważna jest odpowiednia suplementacja w przypadku, gdy nawyki żywieniowe nie pozwalają zaspokoić zapotrzebowania organizmu na ten cenny związek.✤

menachinox
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *