Paralaksa tła

Fitostatyny niezbędne dla zdrowia?

Podziel się wiedzą!

Statyny to leki obniżające poziom cholesterolu we krwi. Z kolei te z przedrostkiem „fito” są ich w pełni naturalnymi odpowiednikami pochodzenia roślinnego. Czy faktycznie są w stanie uchronić organizm przed poważnymi chorobami?

Nie zawsze w pierwszej kolejności konieczne jest zażywanie syntetycznych statyn – pod okiem specjalisty można wypróbować ich naturalne odpowiedniki. Fitostatyny pozyskuje się z niektórych roślin, przykładem może być związek o nazwie monakolina K. To fitostatyna pochodząca z fermentacji czerwonego ryżu przy wykorzystaniu grzybów z rodzaju Monascus purpueus. Istnieją badania, które udowodniły, że pacjenci stosujący monakolinę K nie odczuwali bólów mięśniowych, nie obserwowano też pozostałych niekorzystnych działań, jakimi obarczone są statyny syntetyczne.

Ważne dla pacjenta jest również to, że preparaty zawierające monakolinę K są dostępne bez recepty. Jej mechanizm działania jest identyczny jak w przypadku syntetycznych statyn:

  • Reguluje syntezę cholesterolu jak i jego poziom w osoczu
  • Zmniejsza jego syntezę w komórkach wątroby
  • Zwiększa wychwyt cząsteczek LDL (złego cholesterolu)
  • Wpływa na poziom trójglicerydów

Wysoki poziom cholesterolu wbrew pozorom nie dotyczy wyłącznie osób w średnim i starczym wieku. Coraz więcej młodych osób ma zaburzenia lipidowe, a nawet pojawiają się one również u dzieci. Wynika to przede wszystkim z niewłaściwego trybu życia i złego odżywiania się. Właśnie dlatego odpowiednia profilaktyka dotyczy każdego, a korzyści płynące z przyjmowania naturalnych fitostatyn warto uzupełnić kilkoma, ważnymi zasadami:

  • Koniec z nałogami – dotyczy to zarówno palenia tytoniu, jak i częstego spożywania większych ilości alkoholu
  • Aktywność fizyczna – najlepiej co 2-3 skorzystać z ćwiczeń aerobowych przez około 30 minut (bieganie, jazda na rowerze, itp.)
  • Badania profilaktyczne – warto udać się na nie raz do roku, pozwolą zdiagnozować ewentualne problemy
  • Zdrowa dieta – na początek wystarczy ograniczenie słodyczy, tłustego mięsa, smażonych potraw i wzbogacenie codziennego menu o warzywa, owoce, olej lniany, chude mięso, ryby, nasiona, kiełki oraz produkty pełnoziarniste.✤
Zrzut ekranu 2018-12-12 o 00.03.27
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *