Paralaksa tła

Jak przygotować się do zimy?

Podziel się wiedzą!

Jedną z pewnych rzeczy w życiu jest zmiana, co daje odczuć również natura. Cyklicznie zmieniają się pory roku i każda z nich ma swoje wady i zalety. Ładna pogoda nieuchronnie kończy się, a co za tym idzie – zbliża najpierw jesień, a potem zima. Jak przygotować organizm do tej pory roku?

Największą bolączką jesieni i zimy są chłodniejsze dni. Organizm przyzwyczajony do wysokich temperatur w lecie jest zmuszony przestawić się i ponownie uodpornić na podmuchy wiatru, przemarznięcia, zimny deszcz oraz małą ilość słońca. To wszystko skutkuje spadkiem odporności i zwiększeniem ryzyka infekcji – stąd częste przeziębienia. Jednak zmiana pory roku wcale nie musi być bolesna.

Postaw na produkty sezonowe

Nowy sezon to nowa dieta. Odkryj doskonałe produkty spożywcze, które oferuje Ci jesień. Znakomite dania możesz przyrządzić z dyni, pasternaku, ziemniaków czy rzepy oraz jabłek. Potrawy warto wzbogacić również żurawiną lub owocami dzikiej róży z dużą dawką witaminy C, a sałatki warzywne z kontrastowym dodatkiem borówek pozwolą Ci odkryć je na nowo. Do najciekawszych przekąsek sezonowych można zaliczyć:

  • kremową zupę z dni,
  • prażone warzywa korzeniowe,
  • karmelizowane gruszki,
  • naturalne soki owocowe i syropy z owoców dzikiej róży, pokrzywy, czarnego bzu lub żurawiny.

Wesprzyj system immunologiczny

Jesień to najlepszy okres na zainteresowanie się własnym systemem immunologicznym, który będzie wymagał przystosowania się do nowej aury. Wprowadź do diety naturalne przetwory z sezonowych owoców: soki, syropy czy dżemy. Idealnym wyborem będzie żurawina. Zawarte w jej owocach witaminy B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), C, bioflawonoidy i kwas hipuronowy mają wpływ na poprawę ostrości widzenia, pomagają przy kłopotach z bezsennością, koncentracją, uczuciu zmęczenia, działają antybakteryjnie i antygrzybicznie, a ponadto chronią komórki przed stresem oksydacyjnym neutralizując szkodliwe dla organizmu wolne rodniki tlenowe. To wszystko sprawi, że jesienne samopoczucie będzie dużo lepsze, a spadek nastroju przestanie zagrażać.

Nie zniechęcaj się pogodą

Nie pozwól, by chłodniejsze, jesienne dni zniechęciły Cię do wysiłku fizycznego! To prawda, że najlepiej jest ćwiczyć pod gołym niebem, ale podczas kiepskiej pogody wiele aktywności możesz wykonać we własnym domu lub komfortowych centrach fitness. Deszczowe dni wcale nie muszą skończyć się przesiadywaniem przed telewizorem:

  • joga zadziała pobudzająco na Twój organizm, przy okazji rozluźni Cię,
  • pływanie w krytym basenie zaktywizuje wszystkie partie mięśni jednocześnie,
  • ćwiczenia aerobowe na siłowni oraz fitness dotlenią Twój organizm,
  • Zajęcia taneczne pozwolą nie tylko spędzić miło czas wśród ludzi, ale również pomogą zaspokoić niezbędną dawkę ruchu.

Zaopatrz organizm w dużą dawkę witaminy C

Oczywiście najlepsza jest ta naturalna. Skąd ją wziąć? Choćby z owoców dzikiej róży. To właśnie one są najbogatszym źródłem naturalnej witaminy C w naszym kraju! W porcji ważącej 100 g mogą zawierać nawet 2100 mg tego cennego związku. Cytryna, błędnie uważana za faworyta, zawiera około 30 razy mniej witaminy C, niż ta sama porcja dzikiej róży. O tym, dlaczego kwas askorbinowy jest tak ważny dla organizmu, nie trzeba się rozwodzić. Niestety nie potrafimy produkować go sami (w przeciwieństwie do niektórych zwierząt, np. psów) i konieczne jest dostarczane witaminy C z zewnętrz. Jej ilość pobierana z pożywienia wystarcza do przeżycia, ale niestety nie gwarantuje pełni zdrowia, stąd poprzednie pokolenia często zmagały się z anemią, szkorbutem, czy łamliwością kości. W składzie owoców dzikiej róży można oczywiście znaleźć też inne, cenne związki, które nie pozostają obojętne dla wsparcia odporności i zdrowia:

  • karotenoidy chronią komórki przed uszkodzeniami, szczególnie jeśli chodzi o zwyrodnienie plamki żółtej, czy powstawanie zaćmy,
  • likopen ma właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu pomaga unikać nowotworów,
  • betakaroten cofa procesy miażdżycowe.

Przy okazji dzika róża świetnie sprawdza się we wsparciu farmakoterapii podczas leczenia wielu chorób, np. bólu gardła. Duża dawka naturalnej witaminy C pobudza układ odpornościowy, a antyseptyczne i łagodzące właściwości szybciej przynoszą ulgę.

Jesień to idealny okres na to, by wyciszyć się i żyć w zgodnie z naturą. Sezonowe produkty oraz doskonałe przetwory z jesiennych owoców w połączeniu z odpoczynkiem sprawią, że zmiana pór roku przebiegnie bezboleśnie, a organizm będzie na to doskonale przygotowany. ☀︎

polska róża
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.