Paralaksa tła

Jak skutecznie zapomnieć o przykrościach?

Podziel się wiedzą!

Refleksja nad przeszłością jest niezbędna, aby można było uczyć się na podstawie własnych doświadczeń i pogodzić się z tym, co już było. Jednak kiedy spędzasz zbyt wiele czasu nad mentalnym rozpamiętywaniem przeszłości, to można mówić o przeżywaniu – jednym z najbardziej niszczycielskich nawyków dla dobrego samopoczucia psychicznego.

Przeżywanie to rodzaj myśli z filtrem negatywnym, który ignoruje to, co dobre. Zbyt długie rozmyślanie na temat tego co było, doprowadza do tworzenia własnych historii, które źle wpływają na rzeczywistość. Tych kilka prostych wskazówek skutecznie pomoże uwolnić się od przeszłości.

Zacznij twardo stąpać po ziemi

Można spędzić tak wiele czasu myśląc o przeszłości, że zabraknie miejsca na to, by zobaczyć lub poczuć to, co jest wokół. „Uziemienie” zachęca umysł do koncentracji i doświadczania otoczenia. Chodzi o skupienie się na odczuciach w chwili obecnej, nawet gdy jesteśmy bombardowani przeżywaniem i zmartwieniami z przeszłości. Łatwym sposobem „pozostania w teraźniejszości” jest noszenie czegoś ze sobą – np. wisiorka, którego dotknięcie pomaga skoncentrować się. Niektórzy ludzie uważają też, że pomocne jest założenie luźnej gumki na nadgarstku i pstryknięcie jej, gdy myśli zaczynają odlatywać w złym kierunku.

Zaplanuj „czas zmartwień”

Wygospodaruj wieczorem 30 minut, aby pozwolić sobie na myślenie wyłącznie o przeszłości. To sposób na odzyskanie kontroli nad swoim przeżywaniem, zamiast walki z kontrolowaniem samego siebie. Jeśli myśli o przeszłości pojawią się w ciągu dnia, powiedz sobie, że pomyślisz o tym w czasie zmartwień. Zanotuj je, jeśli to pomoże, a następnie spróbuj odciągnąć uwagę, idąc na krótki spacer, wykonując ćwiczenia, czytając książkę lub dzwoniąc do znajomego. A kiedy nadejdzie wieczór, ustaw zegar i pozwól sobie tylko na to, aby rozpamiętywać o przykrościach przez 30 minut. W miarę upływu czasu w końcu okaże się, że gdy przyjdzie „czas zmartwień”, nie zechcesz spędzać go na przeżywaniu.

Pielęgnuj współczucie

Tak wielu z nas uważa, że dobrze jest być twardym i nie przyznawać się do popełnionych błędów. Ale jak można czuć się dobrze w swoim życiu, kiedy w głowie mentalnie huczy „top 10 niepowodzeń”? Łatwo jest być mądrym po fakcie, ale przeszłe wybory wiązały się z tym, co działo się w tamtym okresie, a z perspektywy czasu sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej. Badania pokazują, że większa akceptacja i przebaczanie przeszłych błędów sprawia, że ludzie są bardziej zmotywowani do dokonywania pozytywnych zmian w przyszłości. Dlatego współczuj sobie i wyciągaj wnioski.

Wykorzystaj mantrę

Stwórz w swojej głowie pozytywną afirmację, którą powtórzysz, kiedy dopadnie Cię przeżywanie. Wyobraź sobie, że dokonujesz jakiegoś wyboru, by uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, a następnie stajesz się wolny.

Technika wiadra obaw

Jeśli przez problemy nie możesz zasnąć, wyobraź sobie puste wiadro opuszczane z sufitu. Następnie zwizualizuj sobie wkładanie do niego każdej problematycznej myśli. Na koniec powiedz sobie, że odzyskasz swoje zmartwienia później, kiedy już się trochę prześpisz – to pomaga.

Przeżywanie potrafi skutecznie zniszczyć codzienność. Najważniejszy to umieć sobie z nim radzić i po prostu nie dać się zwariować. ✸

góry
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *