Paralaksa tła

Jak szybko wstać rano z łóżka?

Podziel się wiedzą!

Nie ma się co oszukiwać – niewielu ludzi lubi rano wstawać w dni powszednie. Przeprowadzono nawet badania, które ujawniły, że zaledwie około 10% Europejczyków wstaje z łóżka po pierwszym budziku, reszta potrzebuje około 10 minut na przebudzenie lub krótką drzemkę. W takim razie co robić, by wstawało się lepiej?

Sen to bardzo złożony i problematyczny proces, obecnie nie posiadamy też zbyt wiele informacji na temat wybudzania się. Mało tego – ludzie ignorują kwestię porannego wstawania, nie zdając sobie nawet sprawy, że wpływa ona na cały nadchodzący dzień. Pobudka powoduje bowiem nagłe wydzielenia kortyzolu (hormonu stresu), który mimo, że zazwyczaj kojarzy się negatywnie, to rano pomaga uwolnić zmagazynowaną przez noc energię i przygotować układ mięśniowy do działania. W takim razie jak dobrze zacząć dzień?

Mleko na noc

Okazuje się, że kazeina zawarta w mleku, pomaga organizmowi rozluźnić się, dlatego szklanka mleka na noc nie jest takim złym pomysłem. Niestety mleko nie działa dobrze na każdy żołądek właśnie z powodu kazeiny problematycznej w trawieniu. Można się jednak zaopatrzyć w łagodniejszy substytut – wersję hydrolizowaną. Pozytywne opinie zbierają również inne białka zażywane na noc, które pomagają utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi w nocy oraz wytwarzać serotoninę oraz melatoninę.

Poranna mantra

Chwilę po dzwoniącym budziku, zamiast dogorywania lub zrywania się na nogi, warto chwilę pomyśleć w łóżku nad nadchodzącym dniem – np. nad celami do osiągnięcia. To pomoże z ekscytacją przygotować się do aktywności.

Ogranicz światło niebieskie

Światło niebieskie generowane np. przez telewizory czy smartfony, tłumi wytwarzanie melatoniny, co pogarsza jakość snu. Właśnie dlatego od około 18:00 warto zacząć ograniczać ekspozycję na światło niebieskie za pomocą specjalnych okularów, aplikacji do telefonów komórkowych lub po prostu zasunąć żaluzje. Dzięki temu poziom melatoniny do wieczora wzrośnie i sen będzie miał wyższą jakość. Z kolei rano pierwszą czynnością powinno być odsłonięcie okien, by wpuścić do pokoju światło z zewnątrz.

Sypialnia ważną rzeczą jest

Co prawda Feng Shui zaleca stosowanie jasnych barw w mieszkaniu, ale statystyki pokazują, że sen ma wyższą jakość w sypialniach, które są ciemne i przytulne. Prawdopodobnie dlatego, że organizm odbiera je jako zapadający mrok i zaczyna wytwarzać więcej melatoniny. Dzięki temu rano jest łatwiej wstać.

Zadbaj o porządek

Bałagan rozprasza energię, szczególnie rano po przebudzeniu. Właśnie dlatego zadbaj o to, by szczególnie w sypialni było czysto i ładnie. To sprawi, że chętniej staniesz na nogi.

Do pobudki przygotuj się jeszcze przed zaśnięciem.

Ustaw budzik na racjonalną godzinę i zapewnij sobie komfort psychiczny – wyprasuj dzień wcześniej ubrania, w których zamierzasz iść, sprawdź pogodę na jutro, zostaw na wierzchu klucze od samochodu. Mniej stresu i pośpiechu rano pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie po przebudzeniu – chętniej ruszysz do działania wiedząc, że wszystko jest zaplanowane.

Przy okazji warto zadbać o poprawny poziom magnezu w organizmie, który wpływa na relaks. Można go znaleźć w orzechach, zielonych warzywach, nasionach i kakao. Nie bez znaczenia pozostaje też naturalna pościel, odpowiedni materac i… rutyna – czyli powtarzanie przed snem codziennie tych samych czynności, które organizm odbierze jako bodziec do zaśnięcia. ❅

łóżko
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *