Paralaksa tła

Jak zażywać witaminy, by były skuteczne?

Podziel się wiedzą!

Każdy ma w szafce swoje ulubione witaminy i suplementy, które zażywa systematycznie lub gdy mu się przypomni. Wbrew opiniom organizm naprawdę ich potrzebuje, dlatego warto zadbać o systematyczność. Trzeba tylko wiedzieć jak je odpowiednio zażywać, by faktycznie były skuteczne.

Przyjmuj witaminy z jedzeniem

Jedne związki rozpuszczają się w tłuszczach, a inne w wodzie. Witaminy A, D, E, K nie poddadzą się wodzie, dlatego należy zażywać je w momencie spożywania produktów bogatych właśnie w tłuszcz – dzięki temu wchłanialność tych witamin znacznie się poprawi. 

Uważnie łącz produkty

Błonnik pokarmowy skutecznie ogranicza wchłanialność niektórych związków w jelitach, dlatego suplementu lepiej nie łączyć z przygryzaniem pełnoziarnistego pieczywa czy fasoli – składniki mineralne wchłoną się w znikomym stopniu, a suplement będzie nieskuteczny. Jednak niektóre produkty działają odwrotnie. Ciekawym przykładem jest żelazo, które łatwiej przyswaja się w towarzystwie witaminy C. Dlatego odpowiedni suplement warto popić choćby szklanką soku pomarańczowego. O odpowiedni poziom żelaza trzeba zadbać – w końcu jest składnikiem hemoglobiny w czerwonych krwinkach, przez co odgrywa rolę w transporcie tlenu po całym organizmie. Nie tylko redukuje zmęczenie, ale również pomaga walczyć z wolnymi rodnikami oraz infekcjami.

Kontroluj dawki

Z reguły przedawkowanie witamin jest dość trudne, ponieważ ich nadmiar jest szybko wypłukiwany z organizmu. Jednak wyjątkiem jest witamina A, która ma zdolność kumulowania się w organizmie. Przedawkowanie objawia się bólami głowy, nudnościami i problemami skórnymi. Właśnie dlatego unikaj łączenia kilku suplementów, które ją zawierają. Z drugiej strony wielki kryzys dotyczy witaminy D, która bardzo często łączy się z niedoborem. W jej przypadku szczególnie należy położyć nacisk na suplementację – możemy pozyskać ją ze słońca, a w zimie nie ma go zbyt dużo.

Sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka

Zapotrzebowanie na odpowiednie suplementy można przewidzieć. Kobiety i dziewczęta powinny zażywać dodatkowe dawki żelaza i jodu, oprócz tych w diecie (zwykle są zbyt małe). Dzieci potrzebują cynku i olejów rybnych. Nastolatki nie obejdą się bez dodatkowych porcji minerałów, ponieważ w pokarmie jest ich zbyt mało. Seniorzy powinni sięgnąć po witaminy z grupy B, wapń, magnez i witaminę D. Z kolei wegetarianom zwykle brakuje witamin z grupy B, D, jodu i selenu. ❅

floradix
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.