Paralaksa tła

Kiedy najlepiej przyjmować witaminy i minerały?

Podziel się wiedzą!

Wiele osób chętnie sięga po witaminy i suplementy diety. Jednak skuteczność takich produktów może być różna, w zależności od tego kiedy i jak są zażywane.

Pora dnia, posiłek i przyjęte płyny mogą mieć negatywny lub pozytywny wpływ na to, jak dobrze działają i wchłaniają się witaminy oraz suplementy. Specjaliści często zalecają spożywanie zróżnicowanej i bogatej w składniki odżywcze diety, ale momentami trudno jest polegać tylko na niej – suplementy są standaryzowane i dają gwarancję zawartości witamin na odpowiednim poziomie, dlatego czasem po prostu nie da się ich uniknąć – wręcz warto po nie sięgać. Ponadto istnieją badania sugerujące, że przyjmowanie witamin może odgrywać rolę w zmniejszaniu ryzyka chorób, takich jak problemy z sercem.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B mogą być przyjmowane razem w tym samym czasie. W rzeczywistości firmy oferują kompleksy witamin, które są kombinacjami dziennej ilości każdego z 8 rodzajów. Najlepszy czas na spożywanie witaminy B to moment po przebudzeniu. Zażycie na pusty żołądek może pomóc we wchłanianiu. 

Rozpuszczalne w wodzie

Witaminy rozpuszczalne w wodzie (np. C i niektóre B) nie są naturalnie produkowane ani przechowywane przez organizm ludzki. W rezultacie ludzie muszą często zażywać rozpuszczalne w wodzie witaminy pochodzące ze zwierząt, roślin i innych źródeł. Ciało nie magazynuje w szczególności witaminy C, więc warto sięgać po nią codziennie, najlepiej w małych dawkach co kilka godzin, choćby pod postacią soków czy owoców oraz właśnie suplementów.

Rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) należy zażywać w mniejszych dawkach. Są przechowywane w wątrobie i tkankach tłuszczowych, przeciętna i zdrowa osoba o zrównoważonej diecie otrzymuje wystarczającą ilość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, choć suplementy mogą pomóc, gdy dieta jest źle zrównoważona i zbyt uboga.

Minerały

Ciało ludzkie potrzebuje zarówno witamin jak i minerałów do prawidłowego funkcjonowania. Podobnie jak witaminy, minerały są dostępne w suplementach bez recepty – 

w szczególności warto zainteresować się tymi zawierającymi żelazo, wapń, magnez oraz cynk. Właśnie te ciężko jest uzupełnić za pomocą samej diety, a są kluczem do zdrowia. ✤

floradix
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *