Paralaksa tła

Mineralna, źródlana czy filtrowana?

Podziel się wiedzą!

Woda wodzie nierówna. Jedni zalecają filtrowanie, drudzy wodę źródlaną, a jeszcze inni mineralną. Którą z nich warto pić?

Nie od dziś wiadomo, że organizm bez wody obyć się nie może. To jeden z żywiołów, który przemyka we wszystkich kulturach i z jednej strony wywołuje podziw i zachwyt, a z drugiej – grozę i respekt. Woda symbolizuje przede wszystkim życie, bo nawet w mitologii Słowian przed powstaniem całego świata istniało wyłącznie niebo i morze. Woda to także oczyszczenie, czego dowodem jest chrzest oczyszczający z grzechów w chrześcijaństwie oraz moc rzeki Ganges u Hindusów, która uzdrawia duszę. To niesamowite jaką bogatą symbolikę ma bądź co bądź zwykły tlenek wodoru. I mimo swoich życiodajnych właściwości potrafi również niszczyć, czego przekładem są klęski żywiołowe. Tymczasem stojąc w markecie w głowie pojawia się myśl: „Jaką wodę wziąć? A może nie brać żadnej i filtrować?”. Oto jest pytanie!

Woda mineralna nie jest zalecana osobom starszym, z nadciśnieniem, chorobami nerek oraz w przypadku dzieci, ponieważ może zaszkodzić. Ponadto wykazuje tendencję do utrzymywania wysokiego uwodnienia organizmu oraz „puchnięcia”, co nie spodoba się osobom odchudzającym. Lepiej nie używać jej również do gotowania, ponieważ niszczy naczynia i zmienia smak potraw. Z kolei woda źródlana nie ma większych wartości odżywczych i potrafi wpływać na wypłukiwanie niektórych pierwiastków z organizmu. Mimo tego ma też sporo zalet.

Woda źródlana

Jest nisko zmineralizowana i zawiera około 200-500 mg/l składników mineralnych:

  • można spożywać ją bez ograniczeń, nawet w dużych ilościach,
  • jest bezpieczna dla osób w każdym wieku, w tym dla dzieci i seniorów,
  • nadaje się do gotowania i nie zmienia smaku potraw,
  • idealna do rozcieńczania zupek dla niemowląt,
  • wpływa na utrzymanie prawidłowego bilansu wody w organizmie.

W składzie wody źródlanej dominują wodorowęglany wapnia i magnezu.

Woda mineralna

Powinna zawierać minimum 1000 mg/l związków mineralnych. Jej skład wpływa na funkcjonowanie organizmu, za co jest ceniona:

  • wapń i magnez poprawiają stan i pracę układu krążenia,
  • wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe,
  • uzupełnia niedobory składników mineralnych,
  • jest dobra na zgagę i nadkwaśność,
  • znakomicie sprawdza się podczas upałów jako lekki izotonik,
  • zalecana przy większym wysiłku fizycznym.

Wody mineralne zazwyczaj są butelkowane w pobliżu źródła, by ich unikalne właściwości nie zostały ograniczone podczas procesu transportu. Lecznicze wody mineralne o bardzo wysokim stężeniu składników, regularnie można spożywać już tylko pod kontrolą specjalistów.

Woda filtrowana

Zalety wody filtrowanej i mineralnej potrafi połączyć woda z kranu, ale przefiltrowana np. przez specjalny dzbanek:

  • niektóre filtry wzbogacają wodę w łatwo przyswajalny magnez, który jest trudno dostępny w przyrodzie oraz zarazem niezbędny dla organizmu,
  • bieżące filtrowanie gwarantuje świeżość i sterylność wody,
  • idealnie nadaje się do gotowania i nie zmienia smaku potraw,
  • pomaga oszczędzać środowisko ze względu na brak plastikowych butelek,
  • jest bezpieczna dla osób w każdym wieku, można pić ją nawet w dużych ilościach.

Ponadto koszt spożywania wody filtrowanej jest dużo niższy niż butelkowej, co korzystanie odczuje również domowy budżet, szczególnie w przypadku większych rodzin.

Filtrowanie wody jest wygodne, ponieważ nowoczesne filtry pozwalają na uzdatnianie według potrzeb organizmu. Tak naprawdę rodzaj spożywanej wody najlepiej dobrać pod kątem stanu zdrowia i trybu życia – wtedy można czerpać najwięcej korzyści. ❀

dafi
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.