Paralaksa tła

Poznaj niezwykły olej rydzowy!

Podziel się wiedzą!

Choć nazwa sugeruje, że jest pozyskiwany z grzyba, to w rzeczywistości zdecydowanie więcej ma wspólnego ze światem roślin. Olej rydzowy staje się modnym uzupełnieniem codziennej diety. Ale właściwie dlaczego?

Co to jest?

Coraz bardziej doceniane w codziennym odżywianiu są oleje roślinne. Nawet osoby na diecie, odchudzające się, wiedzą już, że nie mogą całkowicie wyeliminować  tłuszczu ze swojej diety. Olej z lnianki 70 lat temu był jednym z najpopularniejszych olejów w Polsce,  powoli wraca do łask. Inaczej nazywany jest olejem rydzowym, pozyskuje się go z lnicznika siewnego, zwanego także lnianką – rośliny z rodziny kapustowatych, pochodzącej z Bliskiego Wschodu. Znane każdemu z nas powiedzenie „lepszy rydz niż nic”, wcale nie dotyczy popularnego grzyba, a właśnie lnianki, zwanej m.in. „rydzem”, „rydzykiem” czy „ryżykiem”. Nazwa ta odnosi się do koloru ziaren, z których pozyskuje się olej, a które barwą przypominają właśnie rydza.

Skład

Olej zawiera witaminę A, E i witaminy z grupy B,  mikro i makroelementy oraz lecytyny. Dużą zaletą oleju rydzowego jest to, że składa się jedynie w 10%  z kwasów nasyconych, a 90% stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone – omega-3 i omega-6; najwięcej jest kwasu alfa-linolenowego. Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowej pracy między innymi układu nerwowego, ale i nie tylko!

Właściwości

Olej rydzowy obniża poziom trójglicerydów we krwi, dzięki czemu stanowi doskonałą profilaktykę przed nowotworami i chorobami serca. Ale to nie jedynego jego zalety.

  • Zapobiega problemom ze wzrokiem, chroni przed depresją, otyłością i cukrzycą, wykazuje działanie antymiażdżycowe.
  • Bardzo dobrze wpływa na mózg, pamięć i koncentrację.
  • Łagodzi owrzodzenia i oparzenia,  przyspiesza gojenie się ran, likwiduje objawy atopowego zapalenia skóry, dermatozy i wypryski.
  • Chroni wątrobę, trzustkę, jelita i nerki, niweluje objawy artretyzmu, reumatyzmu i alergii.
  • Pobudza wydzielanie żółci.
  • Normalizuje poziom lipidów, cukru i cholesterolu we krwi.
  • Opóźnia procesy starzenia tkanek, poprawia pamięć i koncentrację.
  • Pomaga wzmacniać odporność. Ma właściwości przeciwzapalne.

Olej należy przechowywać w temperaturze nie mniejszej niż 4 stopnie Celsjusza i nie wyższej niż 20 stopni Celsjusza. Nie należy na oleju ryżowym również smażyć, ponieważ traci on wtedy swoje prozdrowotne właściwości.

Dawkowanie:

Jedna łyżeczka oleju rydzowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które też przeciwdziałają problemom z nadwagą. Dawka lecznicza sugerowana przez producentów wynosi 5-10 g (1-2 łyżeczek) dwa razy dziennie, najlepiej na czczo. Warto wprowadzić olej rydzowy do swojej diety jako cenne źródło kwasów omega-3. ❖

Aneta Szarek

olej
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.