Paralaksa tła

Prawda o magnezie

Podziel się wiedzą!

Magnez jest niezastąpiony w procesach metabolicznych, a jego niedobór może wywołać nowotwory oraz ciężkie choroby wieńcowe. Co warto wiedzieć na temat tego makroelementu?

Magnez (Mg, łac. magnesium) jest jednym z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi. Można go znaleźć we wszyst-kich organizmach żywych, bierze udział m.in. w syntezie DNA i RNA oraz przekazywaniu bodźców nerwowych. W organizmie człowieka jest na 11 miejscu wśród makroelementów, wchodząc w skład układu kostnego, mięśni, krwi i nie tylko. Właśnie  dlatego  jest  nazywany pierwiastkiem życia.   

Wpływ magnezu na zdrowie
W organizmie człowieka magnez jest wchłaniany  przez  układ  pokarmowy, a dokładniej mówiąc – przez jeden z odcinków jelita. Ten pierwiastek ma bardzo duże znaczenie dla wielu funkcji życiowych. Dzięki działaniu uspokajającemu jest wykorzystywany w leczeniu depresji. Natomiast w układzie krążenia wspomaga serce, wzmacnia tętnice i jak dowodzą liczne badania – może zapobiegać zawałowi. Nie jest tajemnicą, że magnez to również składnik kości i zębów. Odgrywa bardzo ważną rolę w skurczach mięśni, bierze udział w procesach metabolicznych, wspomaga wątrobę i obniża poziom cholesterolu. Na deser zostaje jeszcze jedna ciekawostka. Magnez pomaga w usuwaniu ołowiu z organizmu. To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców większych miast zanieczyszczonych przez spaliny.

Objawy i przyczyny niedoboru
Za niedobór magnezu w organizmie odpowiada przede wszystkim dieta bogata w tłuszcze, długotrwałe odchudzanie, częste picie kawy i mocnej herbaty. Zły wpływ wywiera też nadużywanie alkoholu. Ponadto wydalanie magnezu z organizmu stymuluje żywność bogata w fosforany, wapń oraz błonnik. Jak rozpoznać niedobór magnezu w organizmie? Poza nieprawidłowymi wynikami laboratoryjnymi mamy również do czynienia z objawami klinicznymi. Wśród nich warto wymienić choroby cywilizacyjne takie jak miażdżyca, nowotwory czy choroby wieńcowe. Osoby z niedoborem magnezu charakteryzują się m.in. zwiększoną pobudliwością nerwowo-mięśniową, łatwym męczeniem się, osłabieniem, bolesnym skurczem łydek, drżeniem powiek. Mogą też pojawić się problemy z pamięcią, niepokój, a nawet arytmia serca. Zbyt niski poziom magnezu zupełnie rozregulowuje organizm, przez co codzienność staje się po prostu męcząca.

Skąd wziąć magnez?
Głównym źródłem tego pierwiastka są rośliny zielone (warzywa liściaste, szpinak). Dlaczego? Ponieważ magnez jest obecny w cząsteczkach chlorofilu odpowiedzialnego za proces fotosyntezy u roślin. Poza tym znajduje się również w orzechach, ziarnach, kakao oraz warzywach strączkowych. Mleko oraz mięso nie są najważniejszymi źródłami tego pierwiastka. Należy tylko pamiętać, że spożywając pokarmy bogate w wapń, białko i fosforany, zdolność organizmu do wchłaniania magnezu zostaje zminimalizowana – bardzo ważna jest odpowiednio zbilansowana dieta.

Najlepszym źródłem magnezu są produkty spożywcze, ale nie zawsze udaje się dostarczyć tyle magnezu, ile organizm wymaga. Najlepiej wybrać magnez w formie wysoko przyswajalnego cytrynianu, a nie węglanu, który organizm wykorzystuje na zupełnie innych poziomach (30 i 90%). Warto też zwracać uwagę na skład preparatów magnezowych, bowiem najlepiej wybierać te bez dodatków do żywności, substancji wypełniających oraz podobnych składników. Ważna jest też sama dawka – często na opakowaniu widnieje informacja „100% RWS”, ale okazuje się, że dopiero po przy spożyciu np. 8 tabletek. Wysokiej jakości preparaty zdecydowanie skuteczniej pokrywają dzienne zapotrzebowanie na ten cenny pierwiastek. ✿

Zrzut ekranu 2018-07-16 o 01.39.22
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *