Paralaksa tła

Probiotyk, prebiotyk czy synbiotyk? Co wybrać?

Podziel się wiedzą!

Kojarzone są przede wszystkim z ochroną przed antybiotykami i można je kupić zarówno w aptece, jak i w zwykłym sklepie spożywczym. Ale co najlepiej zażywać – probiotyk, prebiotyk czy synbiotyk?

Utrzymanie odpowiedniej flory bakteryjnej układu pokarmowego to priorytet. Dzięki niej procesy trawienne przebiegają prawidłowo, rozwój patogenów jest hamowany, a działalność makrofagów i limfocytów przebiega poprawnie. Jak można zachwiać równowagę bakteryjną w układzie pokarmowym? Wystarczy podatność na stres, złe odżywianie lub leczenie infekcji bakteryjnych za pomocą antybiotyków. W tym ostatnim przypadku poza szkodliwymi mikroorganizmami niszczone są również te dobre, które tworzą mikroflorę jelitową. Na szczęście szybko można ją odbudować, by układ immunologiczny mógł działać prawidłowo. Tylko który sposób jest najlepszy?

Probiotyki

Probiotyki wprowadzają do układu pokarmowego żywe kultury bakterii. Niestety takie mikroorganizmy natrafiają po drodze na wiele przeszkód, w tym niskie pH żołądka, dlatego konieczne jest zażywanie ich w takiej formie, by ostatecznie znalazły się w dwunastnicy i pozostały aktywne w okrężnicy. Tylko wtedy będą oddziaływały korzystnie na zdrowie. Żywe kultury bakterii można dostarczać na wiele sposobów – najpopularniejszym z nich są jogurty, choć znacznie skuteczniejsze potrafią być preparaty i suplementy dostępne w aptekach. Zawierają zdecydowanie większe ilości komórek bakteryjnych i szybciej pomogą odzyskać równowagę. 

Prebiotyki

Zmiana jednej litery robi dużą różnicę, bo prebiotyki nie mają zbyt wiele wspólnego z probiotykami. Nie są żywymi kulturami bakterii, tylko pokarmem dla nich. Mikroorganizmy dobrze tolerują szczególnie cukier, dzięki czemu chętniej namnażają się w układzie pokarmowym i pozytywnie wpływają na układ odpornościowy. Prebiotyki wspomagają rozwój bakterii, ponieważ dostarczają im pokarm, jednak wyjałowione jelita będą wymagały zażywania probotyków, a nie prebiotyków. Warto mieć na uwadze, że te drugie mogą odżywiać zarówno dobre jak i złe bakterie, dlatego dobór prebiotyku bezpieczniej jest skonsultować ze specjalistą, czyli lekarzem lub farmaceutą.

Synbiotyki

Są połączeniem probiotyków z prebiotykami, czyli kultur bakterii z ich pożywieniem. Mimo dobrej idei, synbiotyki nie zawładnęły rynkiem, a zdania na temat ich skuteczności są podzielone. Mimo tego są chętnie stosowane u dzieci. 

Co ciekawe – dobrą skuteczność w odnowie flory bakteryjnej układu pokarmowego ma szczególnie zażywanie probiotyków w połączeniu z naturalnymi produktami roślinnymi. Warto zadbać o własną mikroflorę, bo to nie tylko lepsze samopoczucie, ale również odpor-ność i zdrowie. ✸

taovital
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.