Paralaksa tła

Psychologia: Iluzja noworocznych postanowień

Podziel się wiedzą!

Nowy Rok jest dla nas często czasem przełomu i okazją do powzięcia postanowień, które mają zmienić nasze życie. Co roku wiele osób zamierza sobie jakiś ambitny cel, który ma jednak małe szanse na realizację. Przychodzi luty, marzec…a zakupiony w styczniu karnet na siłownię wzbudza w nas wyrzuty sumienia oraz poczucie rozczarowania i frustracji. Zbyt dużą wagę przywiązujemy do noworocznych postanowień- zmiana jest procesem, który wymaga czasu i nie ma znaczenia data, z którą zaczniemy ją wprowadzać w życie.

Wiele osób zapomina lub odpuszcza sobie wytrwanie w swoim styczniowym założeniu już po pierwszym tygodniu. Kiedy co roku powtarzamy swoje postanowienia, to najlepszy dowód na to, że coś tu jest nie tak… Trud wytrwania w noworocznych postanowieniach polega na tym, że zazwyczaj obieramy cele, które wiążą się z dużą zmianą, przez co w rezultacie okazują się być ponad nasze siły, ponieważ nie jesteśmy wcale na nie przygotowani, ani mentalnie ani psychicznie. 

Chcę czy nie chcę?

Podstawowym błędem w założeniach noworocznych jest złe sformułowanie naszego celu. Najczęściej skupiamy się na tym czego nie chcemy (nie będę palił, nie będę pił, nie będę jadł słodyczy, nie będę tracił czasu na oglądanie tv czy siedzenie na internecie itp.) albo na tym co jest dla nas czymś nieprzyjemnym i traktujemy to jako przymus (będę ćwiczyć codziennie, przejdę na dietę itd.). Tymczasem efekty osiągają ci, którzy formułują realistyczne cele, do realizowania których są odpowiednio zmotywowani (są przekonani i „chcą”), a przede wszystkim są na nie gotowi. Zmiany jakie chcemy wprowadzić w swoim życiu są możliwe do osiągnięcia tylko, jeżeli mamy w sobie prawdziwą gotowość.

Małymi krokami

Na początek warto postawić sobie mniej wymagające cele, aby móc je podwyższać wraz z każdym osiąganym sukcesem. Jeśli chcemy regularnie ćwiczyć to nie zakładajmy, że będziemy robić to codziennie: na początek warto postawić sobie za cel uprawianie sportu np. 2 razy w tygodniu po 15-30 min, a z czasem zwiększać częstotliwość i długość treningów.

Motywacja i wytrwałość

Formułując cel musimy też brać pod uwagę wszelkie swoje ograniczenia, aby móc sobie wyznaczyć zadanie możliwe do realizacji przez nas. Nie osiągniemy przecież celu, jeśli nie będzie on realny. Ważną rolę w dążeniu do osiągnięcia powziętych postanowień ma również wytrwałość. Ogromnego znaczenia nabiera ona zwłaszcza wtedy, kiedy wkładamy w wykonanie sporo wysiłku a przez długi czas nie widzimy efektów. Wiąże się z tym nasze podejście do porażek- jednorazowe „opuszczenie się” w realizacji postanowienia, nie przekreśla przecież całej realizacji celu- co najwyżej wydłuży się w czasie jego osiągnięcie. Po chwili słabości nie należy więc porzucać dalszych prób osiągnięcia sukcesu. Często jesteśmy zbyt niecierpliwi i kiedy nie widzimy szybkich efektów, bardzo szybko się zniechęcamy i rezygnujemy z postanowień. Tymczasem przy konstruowaniu celu, musimy wziąć pod uwagę różne ograniczenia i przeszkody, które możemy po drodze napotkać. Realizacja postawionych celów nie jest łatwa, wiąże się przede wszystkim z codziennym zmaganiem się z przeciwnościami. Jeżeli postawimy cel zero-jedynkowo „wszystko albo nic”, to dojście do niego z góry staje się nierealne. Nie ma możliwości zmienić się z dnia na dzień, dlatego warto pozwolić sobie na chwile słabości- mamy do tego prawo.

Bądź elastyczny

Z czasem osiągania efektów może się okazać, że nasz cel potrzebuje przeformułowania, bo tak właściwie chodziło nam jednak o inny rezultat, co może sprawić mały poślizg czasowy. Najważniejsze jednak, że nawet w nieco zmodyfikowanej formie i zrealizowany później niż zakładaliśmy, nasz cel zostanie osiągnięty a my będziemy mieć z tego satysfakcję.

Warto stawiać sobie cele

Kiedy marzymy i planujemy, a potem stawiamy sobie cele, mamy poczucie kontroli nad własnym życiem i kierowania swoim losem. Jest to dla nas ważne, ponieważ potrzebujemy czuć, że sami wpływamy na swoje życie i możemy je kreować, przez co zmieniać na lepsze. Przewidywanie i podejmowanie działań pozwala nam się rozwijać. Jeśli uważasz, że potrzebujesz zmian w swoim życiu i chcesz je wprowadzić, data nie ma znaczenia. ❅

Małgorzata Kuczar, psycholog

nowy rok_impreza
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.