Paralaksa tła

Stać czy siedzieć – co jest zdrowsze?

Podziel się wiedzą!

Pozycję ciała często można sobie wybrać – stać lub siedzieć w autobusie, w kościele lub podczas oczekiwania na kogoś w centrum miasta. Czasami jednak jesteśmy zmuszeni do przybrania konkretnej pozycji przez pracę za biurkiem lub stanie przy maszynie produkcyjnej. Mówią, że pozycja siedząca jest niezdrowa dla organizmu, ale z kolei stojąca męczy i obciąża ciało, w szczególności nogi i kręgosłup. W takim razie co jest zdrowsze?

Nieoficjalnie mówi się, że pozycja siedząca staje się czymś w rodzaju palenia papierosów, ponieważ szkodzi i uzależnia. Jednak palenie można rzucić, a przywiązanie do krzesła nie, szczególnie w pracy biurowej. Okazuje się, że 4 na 5 pracowników pracujących przed komputerem ma duży problem ze zmianą trybu swojego życia. Długotrwała pozycja stojąca też nie jest zdrowa, jednak współczesne społeczeństwo jest tak mocno przywiązane do krzeseł i foteli, że zwiększenie ilości czasu na nogach nie jest złe. Oto kilka ciekawych faktów.

Spalanie kalorii

Okazuje się, że pozycja stojąca może mieć zdrowotny sens – wystarczą takie 4 godziny dziennie, by w ciągu roku spalić ilość kalorii równą 11 maratonom, czyli 32 500 kcal! Wystarczy przełamać siedzący tryb życia np. podróżą w komunikacji miejskiej na stojąco i spacerami w ciągu dnia, by ciało nie ucierpiało. W pozycji siedzącej organizm spala 2,6 kcal na minutę, a stojącej – 3,3.

Zbyt długo na krześle

Według statystyk przeciętna osoba spędza bagatela 9,3h dziennie w pozycji siedzącej. To stanowczo za długo, dlatego można bez obawy wprowadzić większą ilość czasu w pozycji stojącej do codziennego życia. Wystarczy wstać zza biurka co godzinę chociaż na 5 minut.

Zaburzone procesy metaboliczne

Duża ilość godzin spędzona w pozycji siedzącej zaburza wewnętrzną równowagę organizmu. I to na wiele sposobów:

•Stężenie enzymów odpowiadających za spadek ilości tłuszczu krążącego po organizmie maleje o 90%

•Po dwóch godzinach spędzonych w fotelu poziom „dobrego cholesterolu” spada o 20%

•Po 24h skuteczność insuliny zostaje ograniczona o 24%, przez co wzrasta ryzyko zachorowania na cukrzycę

Wydłużenie życia

Najnowszy raport medyczny wysnuł ciekawe wnioski. Okazuje się, że można dodać nawet 2 lata do swojego życia stojąc łącznie zaledwie 3h dziennie.

Mniej chorób

Kolejne badania przeprowadzone przez Medicine & Science również zakończyły się ciekawymi obserwacjami. Otóż 5 minut stania raz na godzinę zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

W takim razie co zrobić, by lepiej zbilansować pozycję stojącą w stosunku do siedzącej? Skutkom długotrwałego siedzenia wbrew pozorom można bardzo łatwo przeciwdziałać. W porze lunchu wystarczy wyruszyć na krótki spacer, by przysłowiowo „rozprostować kości”, częściej jeździć rowerem lub wykorzystywać w pracy lub domu krzesła zmuszające do aktywnego siedzenia. Dzięki temu nie tylko ryzyko przedwczesnego zgonu spadnie, ale i samopoczucie będzie lepsze. ❖

senior_jesień
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.