Paralaksa tła

Sztuczki przeciw chrapaniu

Podziel się wiedzą!

Dieta, odpowiednia poduszka, a nawet wilgotność powietrza – to wszystko może wywoływać chrapanie. Które sposoby warto wypróbować, by spało się lepiej?

Chrapanie zakłóca sen – zarówno samego chrapiącego, jak i osoby, która śpi obok. Można użyć zatyczek do uszu, żeby odciąć się od nieprzyjemnego dźwięku – to chyba najskuteczniejszy sposób. Jednak chrapanie może oznaczać też inne, głębsze problemy, dlatego warto mieć to na uwadze. Co może pomóc?

Poduszki przeciw chrapaniu

Większość z nich niestety nie jest warta swojej ceny. Zazwyczaj wykonane są ze specjalnej pianki. Podczas wyboru poduszki przeciw chrapaniu warto wzorować się atestami oraz rekomendacjami. Niektóre z nich naprawdę działają i wyraźnie zmniejszają ilość bezdechów w ciągu godziny oraz częstotliwość chrapania. Ważne jest, by poduszka umożliwiała sen zarówno na brzuchu jak i na plecach, a przy tym była skuteczna. Niektóre modele ułatwiają wygodne wsunięcie ręki pod spód, dzięki czemu podparcie głowy nie wysunie się w nocy.

Zadbaj o pozycję podczas snu

To ciekawe, ale większość osób chrapie w określonej pozycji, w której układa się dopiero po zaśnięciu. Zazwyczaj jest to leżenie na plecach lub na jednym z boków. Trudno zapanować w nocy nad swoim ciałem, dlatego niektórzy wzięli się na sposób – obkładają łóżko miękkimi poduszkami, które uniemożliwiają rotację lub przymocowują np. piłkę tenisową do piżamy na plecach, by zmusić się do spania na brzuchu. Trochę szalone, ale ponoć pomaga.

Uważaj na leki

Niektóre preparaty mogą zwiększać ryzyko chrapania w nocy. Chodzi tu głównie o leki przeciwhistaminowe i uspokajające. Oddziałują na ośrodkowy układ nerwowy i mogą rozluźnić mięśnie gardła. Bezpieczniej jest zażywać je minimum 3h przed snem.

Ogranicz używki

Alkohol ma podobne działanie do leków uspokajających – powoduje zwiotczenie mięśni gardła, co może być nieprzyjemne  w  skutkach. Papierosy to też kiepski pomysł. Nikotyna jest przyczyną zalegania śliny w tchawicy oraz krtani. Ponadto podrażnia cały układ oddechowy i wywołuje obrzęk śluzówki. Stąd do chrapania prosta droga.

Przejdź na dietę

Badania udowadniają, że osoby otyłe chrapią zdecydowanie częściej. Warto zadbać o systematyczne ćwiczenia oraz odpowiednią dietę. Efekty mogą być wyjątkowo owocne.

Zadbaj o wilgotność powietrza

Powietrze potrafi sporo zmienić podczas snu. Optymalna temperatura wynosi około 20 stopni Celsjusza. Zadbaj też o odpowiednią wilgotność – powinna wynosić około 40-60 %. Już zbiorniczki z wodą powieszone na kaloryferach lub elektryczny nawilżacz powietrza mogą dużo dać.

Warto udać się do specjalisty, jeśli powyższe metody nie skutkują. Być może przyczyną jest choroba. Jeśli lekarz wykluczy problemy ze zdrowiem, a sposoby na chrapanie nie pomogą, to zawsze jest jeszcze wyjście awaryjne dla pozostałych domowników – zatyczki do uszu. ✿

Zrzut ekranu 2018-07-16 o 01.53.43
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *