Paralaksa tła

Wszystko, co musisz wiedzieć o wzdęciach

Podziel się wiedzą!

Wzdęcia mają miejsce wtedy, gdy żołądek jest pełny i napięty – zdarzają się każdemu. U niektórych osób ta przypadłość może jednak pojawiać się częściej i być bardziej dotkliwa. Wszystko za sprawą gazów jelitowych, które szukają ujścia w postaci mniej lub bardziej dotkliwych dla otoczenia „bąków”. Czy wzdęcia można skutecznie ujarzmić?

Gazy związane z wzdęciami są wytwarzane przez bakterie przewodu pokarmowego, które rozkładają pożywienie. To normalny proces – związki z powstałej papki są wchłaniane przez jelita, a resztki wydalane na zewnątrz. Jak radzić sobie ze wzdęciami? Najlepiej zacząć od pozycji podczas jedzenia – czyli usiąść prosto, a nie stać lub leżeć. Warto ograniczyć też ilość napojów gazowanych, gum do żucia i rozmów podczas jedzenia, które powodują pobieranie dodatkowych dawek powietrza. Jednak wzdęcia mogą być skutkiem problemów zdrowotnych.

Celiakia

To choroba podczas której jelita nie są w stanie wchłonąć glutenu znajdującego się w pszenicy, jęczmieniu, owsie czy życie. Celiakia potrafi wywoływać biegunkę i wzdęcia – warto na próbę odstawić produkty zbożowe lub skonsultować się z lekarzem.

Nietolerancja pokarmowa

W jej przypadku objawy pojawiają się dopiero po około 48h od momentu spożycia pokarmu (alergia pokarmowa pojawia się z kolei natychmiast). Nietolerancja może być spowodowana zbyt małą ilością kwasu żołądkowego, niskim poziomem enzymów trawiennych, stresem lub częstym spożywaniem tego samego rodzaju pożywienia, czego efektem są wzdęcia – jelita nie opróżniają się prawidłowo i dochodzi do wydzielania zbyt dużych ilości gazu. Zazwyczaj nietolerowane przez układ pokarmowy są produkty mleczne, gluten, drożdże, jaja, gruszki, cebula, grzyby, kapusta i skorupiaki. Na próbę można je usunąć z diety.

IBS

Ten problem to nic innego jak nieprawidłowa perystaltyka jelit, co doprowadza do zalegania resztek pokarmowych oraz wzdęć. Pomocne jest zmniejszenie spożycia tłuszczy oraz produktów wysokobiałkowych. Z kolei wskazane są probiotyki oraz zielona herbata – wtedy ruchy jelit normują się, a wzdęcia ustępują.

Istnieje też kilka sprawdzonych sposobów, które skutecznie ograniczają powstawanie wzdęć:

  • Kuracja suplementami probiotycznymi (preparaty należy zażywać co 3 miesiące przez 30 dni)
  • Nawadnianie organizmu (woda przepłukuje układ pokarmowy i usuwa toksyny)
  • Zadbanie o dobre samopoczucie (choćby stres przyczynia się do problemów gastrycznych, co doprowadza do wzdęć)
  • Kuracja magnezem (wpływa na perystaltykę i ułatwia usuwanie resztek pokarmu z układu pokarmowego)
  • Codzienna dawka ruchu (regularny ruch pomaga wyregulować pracę układu pokarmowego i usunąć toksyczne substancje)
  • Regularne odżywianie (to problem współczesnych czasów, tymczasem regularne odżywianie sprawia, że cały układ pokarmowy pracuje lepiej i bardziej przewidywalnie, co zmniejsza ryzyko powstawania wzdęć). ❅
senior
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.