Paralaksa tła

Wszystko o magnezie

Podziel się wiedzą!

Mały wielki pierwiastek… Magnez jest niezastąpiony w procesach metabolicz-nych, a jego niedobór może wywołać nowotwory oraz ciężkie choroby wieńcowe. Co warto wiedzieć na temat tego makroelementu?

Magnez (Mg, łac. magnesium) jest jednym z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi. Można go znaleźć we wszyst-kich organizmach żywych, bierze udział m.in. w syntezie DNA i RNA oraz przekazywaniu bodźców nerwowych. W organizmie człowieka jest na 11 miejscu wśród makroelementów, wchodząc w skład układu kostnego, mięśni, krwi i nie tylko. Właśnie  dlatego  jest  nazywany pierwiastkiem życia.   

Dlaczego jest ważny?

W organizmie człowieka magnez jest wchłaniany  przez  układ  pokarmowy, a dokładniej mówiąc – przez jeden z odcinków jelita. Ten pierwiastek ma bardzo duże znaczenie dla wielu funkcji życiowych. Dzięki działaniu uspokajającemu jest wykorzystywany przy leczeniu depresji. Natomiast w układzie krążenia wspomaga serce, wzmacnia tętnice i jak dowodzą liczne badania – może zapobiegać zawałowi. Nie jest tajemnicą, że magnez to również składnik kości i zębów. Odgrywa bardzo ważną rolę w skurczach mięśni, bierze udział w procesach metabolicznych, wspomaga wątrobę i obniża poziom cholesterolu. Na deser zostaje jeszcze jedna ciekawostka. Magnez pomaga w usuwaniu ołowiu z organizmu. To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców większych miast zanieczyszczonych przez spaliny.

Co powoduje niedobór?

Za niedobór magnezu w organizmie odpowiada przede wszystkim dieta bogata w tłuszcze, długotrwałe odchudzanie, częste picie kawy i mocnej herbaty. Zły wpływ wywiera też nadużywanie alkoholu. Ponadto wydalanie magnezu z organizmu stymuluje żywność bogata w fosforany, wapń oraz błonnik. 

Jak rozpoznać niedobór?

Poza nieprawidłowymi wynikami laboratoryjnymi mamy również do czynienia z objawami klinicznymi. Wśród nich warto wymienić choroby cywilizacyjne takie jak miażdżyca, nowotwory czy choroby wieńcowe. Osoby z niedoborem magnezu charakteryzują się m.in. zwiększoną pobudliwością nerwowo-mięśniową, łatwym męczeniem się, osłabieniem, bolesnym skurczem łydek, drżeniem powiek. Mogą też pojawić się problemy z pamięcią, niepokój, a nawet arytmia serca. Zbyt niski poziom magnezu zupełnie rozregulowuje organizm, przez co codzienność staje się po prostu męcząca.

Skąd wziąć magnez?

Głównym źródłem tego pierwiastka są rośliny zielone (warzywa liściaste, szpinak). Dlaczego? Ponieważ magnez jest obecny w cząsteczkach chlorofilu odpowiedzialnego za proces fotosyntezy u roślin. Poza tym znajduje się również w orzechach, ziarnach, kakao oraz warzywach strączkowych. Niestety w ostatnich latach, w związku ze zmianami w rolnictwie (sztuczne nawozy), składzie ziemi i naszej diecie uważa się, że wiele osób nie dostarcza organizmowi rekomendowanej dziennej dawki magnezu. Większość z polecanych źródeł magnezu zawiera około 10% lub mniej rekomendowanej jego dziennej dawki, ale bardzo skutecznym sposobem jest dostarczanie magnezu… przez skórę. Transdermalny magnez to nic nowego, można znaleźć wiele przykładów stosowania go także w przeszłości, w różnych kulturach i okresach. Magnez Transdermalny to prosty i wygodny sposób dostarczenia organizmowi dodatkowych ilości tego pierwiastka – wystarczy kąpiel z dodatkiem odpowiedniego preparatu dostępnego w aptekach czy sklepach internetowych.

Magnez jest bardzo ważnym pierwiastkiem w organizmie człowieka. Ważne jest stosowanie preparatów, które pozwolą utrzymać odpowiedni poziom tego drogocennego makroelementu, bo tylko wtedy ogólne samopoczucie stanie się wyraźnie lepsze. ✴︎

Zrzut ekranu 2018-08-08 o 20.55.09
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *