Paralaksa tła

Wykorzystaj swoją inteligencję emocjonalną!

Podziel się wiedzą!

Powodzenie w życiu zależy nie tylko od intelektu, ale też od umiejętności kontrolowania i kierowania emocji. Inteligencja racjonalna IQ jest odpowiedzialna za nasze działania, a inteligencja emocjonalna EQ za to co czujemy. Emocje są nieodłączną częścią naszego życia. Nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy, to większość czasu jesteśmy w jakimś stanie emocjonalnym.

Inteligencja emocjonalna to zbiór pewnych predyspozycji psychologicznych, takich jak samoświadomość, samokontrola, wytrwałość w dążeniu i chęć osiągnięcia celu. Nie gwarantuje nam życiowego sukcesu, ale za to ułatwia kontakty z innymi ludźmi. Istnieje ścisła zależność pomiędzy myśleniem racjonalnym i odczuwaniem. Człowiek inteligentny emocjonalnie nie kieruje się tylko sercem lub rozumem – potrafi harmonijnie pogodzić oba stanowiska jednocześnie. Dzięki temu tryska energią i nowymi pomysłami, nie boi się zmian, bardzo dobrze radzi sobie ze stresem, potrafi dogadać się z innymi, a przeszkody traktuje jak nowe wyzwania, a nie porażkę. Ważną umiejętnością takich ludzi jest okazywanie uczuć adekwatnie do danej sytuacji oraz realna ocena osiągnięć swoich i innych.

Bez emocji nie potrafilibyśmy podjąć najprostszej decyzji. Gdy w życiu kierujemy się głównie intelektem i nie zwracamy uwagi na emocje swoje czy innych, możemy stracić wiele bliskich osób. Dlatego ważne jest umiejętne zarządzanie emocjami. Są jednak ludzie, którzy cierpią na zaburzenie zwane aleksytymią. Ten specyficzny syndrom upośledzenia emocjonalnego może być skutkiem wychowania w zimnym emocjonalnie lub nadopiekuńczym domu, a także uszkodzenia mózgu, np. podczas operacji. Aleksytymik doświadcza emocji, wie, że coś się z nim dzieje, ale nie umie powiedzieć co i dlaczego. Osoby z tym zaburzeniem nie rozumieją natury odczuwanego pobudzenia, więc doznania ciała przypisują czynnikom zewnętrznym, np. dreszcz podniecenia opiszą to skutek przeciągu, a kołatanie serca to efekt szybkiego marszu a nie np. strachu czy zdenerwowania. Aleksytymik może płakać i nie wiedzieć dlaczego lub złościć się i nie wiedzieć na kogo. Ponieważ nie rozumie własnych uczuć, nie posiada też środków by rozumieć uczucia innych, co uniemożliwia normalne funkcjonowanie społeczne, a jego związki partnerskie skazane są na niepowodzenie ze względu na brak zrozumienia uczuć partnera. Nie rozumiejąc swoich negatywnych emocji, aleksytymik ma skłonność do umiejscawiania winy na zewnątrz i zrzucania odpowiedzialności na otoczenie.

Zacznij od ciała

Warto zauważyć, że emocje zaczynają się w ciele. Kiedy ogarnia nas wściekłość, czujemy szybsze bicie serca, przyspieszony oddech, napięcie mięśniowe. Organizm reaguje obronnie i przygotowuje nas do podjęcia walki lub ucieczki. Wobec tego trening emocjonalny powinniśmy zacząć od uświadomienia sobie co dzieje się z nami podczas doświadczania silnych emocji – zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Zadaj sobie pytanie: „Dlaczego tak się czuję?”. Dopóki nie nauczymy się trafnie odczytywać i interpretować własnych emocji, a następnie wyrażać ich we właściwy, nie krzywdzący dla nikogo sposób, to nie zrozumiemy uczuć innych ludzi.

Zarządzaj lepiej emocjami

W tygodniu często brakuje nam czasu by pielęgnować kontakty z rodziną czy znajomymi. Zatem w weekendy, zamiast skupiać się na negatywnych przeżyciach, warto wykorzystać czas na polepszanie relacji z innymi. Nikt nie da nam recepty na odpowiednie zachowanie w każdej sytuacji, dlatego tak ważna jest stała praca nad sobą i kontakty z ludźmi. Dobrym sposobem na kontrolę emocji jest kontrola swoich myśli, więc trzeba też nauczyć się panować nad chaotycznym myśleniem.

Naucz się inteligencji emocjonalnej i rozwijaj ją

W wielu miejscach oferowane są kursy i warsztaty doskonalenia inteligencji emocjonalnej. Jeśli chcemy ją rozwijać, warto skorzystać z takich możliwości, jednak trzeba pamiętać, że nawet najlepszy kurs nie pozwoli nam w sobie wypracować umiejętności, których tak naprawdę nie czujemy. Praca ze swoimi emocjami to przede wszystkim samodzielna praca do końca życia, kursy i szkolenia mogą nam jedynie pokazać kierunek, jednak doskonalić musimy się sami. Pomóc nam w tym mogą techniki relaksacyjne. ☀︎

Małgorzata Kuczar,

psycholog

kobieta
Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.