Paralaksa tła

Zaskakujące informacje o ekspozycji słonecznej

Podziel się wiedzą!

Nie tylko rośliny metabolizują światło – człowiek również. Jednak w odróżnieniu od roślin, u ludzi związek pomiędzy ekspozycją na słońce a zdrowiem nie jest taki prosty, ponieważ ważną rolę odgrywają tutaj geny czy karnacja. 

Zanim zacznie się czerpać korzyści ze słońca, trzeba pamiętać o jednym – odpowiednim zabezpieczeniu skóry, bo nie jesteśmy roślinami. Krem z filtrem UV jest obowiązkiem podczas każdego wyjścia z domu nie tylko w lecie, ale również w zimie. Szczególnie podczas tych wysokich temperatur pomoże zapobiec oparzeniom i zmniejszy ryzyko nowotworu skóry. Korzyści z umiarkowanej ekspozycji na słońce są za to wyjątkowo obiecujące.

Ograniczenie ryzyka niektórych nowotworów

Niedobór witaminy D otwiera drogę rakowi, zwłaszcza piersi i okrężnicy. Dr. Frank i Cedric Garland z University of California dostrzegli jednak 60-procentowy spadek zachorowalności na nowotwory w przypadku łączenia odpowiedniej diety z umiarkowaną ekspozycją na słońce za sprawą korzyści, jakie niesie witamina D. Obserwacje były prowadzone u mieszkańców Nowego Jorku i Nowego Meksyku.

Wzmocnienie układu odpornościowego

Światło słonecznie optymalizuje nadczynność układu immunologicznego, przez co jest stosowane w leczeniu chorób autoimmunologicznych – choćby łuszczycy. Ponadto białe krwinki są bardziej aktywne podczas ekspozycji słonecznej i lepiej radzą sobie ze zwalczaniem infekcji.

Szybszy wzrost dzieci

Ta korzyść jest szczególnie ważna dla niemowląt, ponieważ okazało się, że ilość światła słonecznego oddziałującego na niemowlę w pierwszych kilku miesiącach jego życia, w pewnym stopniu determinuje późniejszy wzrost. Trzeba tylko pamiętać, by dawkować dzieciom słońce rozsądnie…

Zmniejszenie objawów Alzheimera

Jedno z badań opublikowanych w czasopiśmie American Medical Association wykazało, że pacjenci z chorobą Alzheimera wystawieni na działanie jasnego światła, wykazywali mniej objawów depresji, nocnego czuwania, pobudzenia i utracili mniej funkcji życiowych, niż osoby narażone na słabe oświetlenie w ciągu dnia.

Lepszy sen

Kiedy światło słoneczne dociera do oczu, impuls jest wysyłany do szyszynki w mózgu, a wytwarzanie melatoniny (hormonu, który pomaga zasnąć) jest wyłączone do czasu zachodu słońca. Ciało otrzymuje wyraźny sygnał, że to już nie noc – to pomaga w utrzymaniu prawidłowego rytmu dobowego. Kiedy robi się ciemno na zewnątrz, mózg ponownie dostaje sygnał i zaczyna wytwarzać melatoninę. Niski poziom melatoniny w nocy z powodu nadprodukcji w ciągu dnia jest związany z niską jakością snu, szczególnie u osób starszych.

Dodatkowo udowodniono również, że umiarkowana ekspozycja na słońce pomaga leczyć lekką depresję, poprawia koncentrację, optymalizuje ciśnienie krwi oraz wpływa na zdrowie kości. Tak więc czas chwycić kremy z filtrem i korzystać z wiosenno-letniej aury! ✿

Zrzut ekranu 2018-07-16 o 01.52.26
Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *