Paralaksa tła

Dieta na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS)

Podziel się wiedzą!

Bóle, obrzęki i sztywnienie stawów stają się coraz bardziej dokuczliwe? Jesteś tym, co jesz! Zanim zaczniesz leczenie farmakologiczne, spróbuj poeksperymentować z dietą. Co jeść, by pokonać reumatoidalne zapalenie stawów (RZS)?

Zmianę nawyków żywieniowych z powodzeniem możesz przeprowadzić również podczas leczenia farmakologicznego, by zwiększyć skuteczność terapii i poprawić kondycję stawów.

Dieta jarska

To jedna z najlepszych diet w przypadku RZS. W warzywach i owocach szczególnie cennych jest kilka związków:

  • Flawonoidy i antocyjany
  • Witamina C
  • Beta-karoten

Posiadają one cenne właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu likwidują wolne rodniki, które inicjują i podtrzymują problemy ze stawami. Przy okazji warzywa i owoce opóźniają procesy starzenia i zapobiegają zwyrodnieniom. Warto przy okazji pamiętać, że produkty roślinne zawierają duże ilości błonnika, który wpływa na układ odpornościowy. Redukuje stany zapalne, dzięki czemu problemy ze stawami staną się mniej dotkliwe.

Postaraj się spożywać około 5 porcji owoców dziennie lub zastosować dietę warzywno-owocową na tydzień lub dwa. Nie tylko oczyści Twój organizm, ale również zoptymalizuje funkcje organizmu, a bóle stawów będą mniej męczące. Taka dieta polega na zastąpieniu tradycyjnych potraw owocami i warzywami, by wesprzeć regenerację. Tylko co warto jeść?

  • Warzywa: marchew, buraki, por, pietruszka, seler, kiełki, kapusta, sałata
  • Owoce: cytryna, pomarańcze, grejpfruty, awokado, jagody, czarne porzeczki

Duża dawka witaminy C wpłynie na syntezę kolagenu i pomoże odbudować chrząstkę. Oczywiście warto mieć też na uwadze, że najlepsze warzywa i owoce są surowe.

Porzuć sól

Bez soli ciężko żyć, ale nikt nie powiedział, że nie można jej niczym zastąpić. W tym przypadku świetnie sprawdzają się zioła. Sól stymuluje wypłukiwanie wapnia z kości, ale jeśli nie możesz się bez niej obyć, to wybierz taką wzbogacona potasem i magnezem. Pamiętaj jednak, że niektóre przyprawy (imbir, kurkuma) dbają o stan stawów, a zioła takie jak bazylia czy oregano nadają potrawom słonawy smak, ale w przeciwieństwie do soli są zdrowe!

Unikaj tłustego mięsa

Zwłaszcza wieprzowe i wołowe potęguje objawy RZS, choć negatywne działanie wywierają też tłuste sery, olej słonecznikowy, mocna kawa oraz warzywa bogate w nieprzyswajalny kwas szczawiowy, np. szpinak. Zamiast tego lepiej sięgnąć po cytrusy, pietruszkę lub orzechy.

Odpowiednie odżywianie jest bardzo ważne w przypadku RZS. Dzięki temu w naturalny sposób możesz ograniczyć dokuczliwe objawy choroby. Przy okazji warto mieć na uwadze, że w Polsce znajdują się ośrodki, które pomogą w doborze odpowiednich produktów roślinnych. Wszystko po to, by żyło się łatwiej! ❅

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *