Paralaksa tła

Diety regulujące ciśnienie krwi

Podziel się wiedzą!

Pokarmy, które jesz, mają duży wpływ na Twoje zdrowie. Mogą albo je utrzymać, albo przyczynić się do rozwoju chorób. Dla przykładu tzw. terapia żywnością daje ciekawe efekty – za jej pomocą możesz regulować ciśnienie krwi. Jak to robić?

W tradycyjnej medycynie niekonwencjonalnej żywność jest konceptualizowana w oparciu o aspekty żywieniowe i funkcjonalne, przez co może być stosowana do leczenia chorób. Dostępne są cztery zasady tradycyjnej medycyny alternatywnej w leczeniu nadciśnienia:

  • lekkie jedzenie,
  • równoważenie „gorącej” i „zimnej” natury żywności,
  • harmonia pięciu smaków żywności,
  • spójność między spożyciem pokarmu, a różnymi warunkami zdrowotnymi.

Co jeść?

Na podstawie analizy statystycznej żywności przeciwnadciśnieniowej, zalecanej w 20 książkach na temat stosowania terapii żywności do kontroli nadciśnienia, wyróżniono polecane przekąski.

Jabłka , banany, gorzkie melony, grzyby, gryka, marchew, seler, kukurydza, produkty mleczne, bakłażan, chryzantema jadalna, czosnek, zielona fasola, zielona cebula, głóg, miód, kiwi, owies, biała cebula, groch, orzeszki ziemne, gruszka, persemona, ziemniak, ogórek morski, wodorosty, produkty sojowe (i soja), szpinak, herbata, pomidor, ocet, arbuz i melon. 

Ponadto terapia żywnością koncentruje się na terapeutycznym działaniu żywności, biorąc pod uwagę jej naturę, smak i działanie na zrównoważone zdrowie człowieka, co w rezultacie skutkuje optymalnym zarządzaniem ciśnieniem krwi.

Diety pomocne w optymalizacji ciśnienia krwi

Istnieje kilka polecanych diet, wykorzystujących składniki pomocne w optymalizowaniu ciśnienia krwi:

  • dieta DASH – opracowana w celu zapobiegania nadciśnieniu tętniczemu. Skupia się na redukcji sodu w diecie i spożywaniu różnych produktów spożywczych zawierających substancje odżywcze, które pomagają obniżyć ciśnienie krwi, takie jak wapń, magnez i potas. Zachęca do wdrożenia dużej ilości owoców, warzyw i niskotłuszczowych produktów mlecznych, a także umiarkowanego spożycia produktów pełnoziarnistych, ryb, drobiu i orzechów. Ponadto dieta DASH jest zgodna z zaleceniami dietetycznymi dotyczącymi walki z rakiem, cukrzycą, chorobami serca, osteoporozą i udarem,
  • dieta śródziemnomorska – zachęca do spożywania wyłącznie tłuszczów jednonienasyconych, głównie z oliwy z oliwek, a także świeżych owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych i niskotłuszczowych produktów mlecznych. Sugeruje również włączenie do posiłków wysokokalorycznej żywności o znacznej zawartości kalorii, takiej jak ryby, drób i rośliny strączkowe, oraz umiarkowane spożycie wina. Wykazano, że ta dieta obniża ciśnienie krwi o dwa punkty i sugeruje się jej stosowanie dla poprawy zdrowia serca.

Oprócz zdrowego odżywiania, warto wpływać na ciśnienie krwi, wprowadzając zmiany w zdrowym stylu życia. Obejmują one regularne ćwiczenia, metody walki ze stresem, próby medytacji lub głębokiego oddychania, utratę nadwagi oraz utrzymanie zdrowej masy ciała i rzucenie palenia.✴︎

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *