Paralaksa tła

Fakty na temat jodu!

Podziel się wiedzą!

Jod jest nieodłącznym elementem hormonów tarczycy. Odpowiada m.in. za metabolizm organizmu oraz rozwój narządów. Poznaj fakty na jego temat, by zapobiegać niedoborom i cieszyć się lepszym zdrowiem!

To zaskakujące, ale na niedobór jodu cierpi aż 72% ludzi na świecie. W ostatnich 30 latach problem wzrósł o 50% – to daje do myślenia. Oprócz kontrolowania metabolizmu, jod optymalizuje poziom energii, zapobiega rozwojowi nowotworów, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu oraz stymuluje układ odpornościowy. Przy okazji pomaga utrzymać zdrową oraz lśniącą skórę i odgrywa kluczową rolę w procesie wzrostu u dzieci. 

Fakt: Złe odżywianie i tryb życia mogą wywołać niedobór

Udowodniono, że z niedoborem jodu w organizmie ma związek wiele elementów. Rozważ suplementację, gdy często spotykasz się z choć jednym z nich:

  • spożywanie wody z kranu (chlorowanej lub fluorowanej)
  • dieta uboga w jod
  • niedobór selenu w organizmie
  • ciąża
  • dieta bogata w dużą ilość produktów przetworzonych
  • palenie wyrobów tytoniowych
  • częste spożywanie warzyw oddziałujących na tarczycę – soi, brukselek, brokuł, sałaty, kapusty, kalafiora

Fakt: Każdy ma inne potrzeby

Jod w mineralnych oraz multiwitaminowych suplementach najczęściej występuje w postaci jodku sodu i jodku potasu. Zalecane dzienne spożycie tego pierwiastka uzależnione jest od wieku:

  • 1-8 lat: 90 mikrogramów dziennie
  • 9-13 lat: 120 mikrogramów dziennie
  • 14 lat i więcej: 150 mikrogramów dziennie
  • ciężarne i karmiące: 290 mikrogramów dziennie

Fakt: Niektóre produkty spożywcze są wyjątkowo bogate w jod

Zgadza się. Można do nich zaliczyć przede wszystkim owoce morza, ale nie tylko:

  • wodorosty: do 16 mikrogramów (11% zalecanego dziennego spożycia)
  • pieczony dorsz: 99 mikrogramów (66% zalecanego dziennego spożycia)
  • jogurt: 75 mikrogramów (50% zalecanego dziennego spożycia)
  • pieczony ziemniak: 60 mikrogramów (40% zalecanego dziennego spożycia)
  • krewetki: 35 mikrogramów (23% zalecanego dziennego spożycia)
  • duże jajko: 24 mikrogramów (16% zalecanego dziennego spożycia)
  • szklanka mleka: 56 mikrogramów (37% zalecanego dziennego spożycia)
  • 5 szt. suszonych śliwek: 13 mikrogramów (9% zalecanego dziennego spożycia)

Niedobór jodu można stosunkowo łatwo rozpoznać. Zazwyczaj objawia się suchością w ustach, przesuszoną skórą, problemami z koncentracją oraz bólem mięśni. Czasem odpowiednie odżywianie jest trudne, dlatego z pomocą przyjdą suplementy. Ten pierwiastek steruje tak dużą liczbą ważnych procesów życiowych, że nie można o nim zapominać. ✤

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *