Paralaksa tła

Pokonaj zmęczenie, odzyskaj wigor!

Podziel się wiedzą!

Apatia, brak energii, częste drzemki – masz z tym problem? Prawdopodobnie brakuje Ci żelaza! Ten pierwiastek ma zbawienny wpływ na organizm, choć tylko niewielki procent wchłania się w układzie pokarmowym. Stąd łatwo o niedobór.

Czy wiesz, że niedobór żelaza jest najbardziej powszechnym niedoborem składnika odżywczego na świecie? Ponieważ wyróżnia się wiele stopni niedoboru żelaza, nawet możesz nie być świadoma, że poziom tego pierwiastka w twoim organizmie jest niski. Osoby starsze, sportowcy, ciężarne i karmiące kobiety oraz wegetarianie  mogą  mieć  zwiększone zapotrzebowanie na żelazo.

Dlaczego niezbędne?

Organizm wykorzystuje żelazo do transportu życiodajnego tlenu do wszystkich swoich tkanek. Jednak wiele osób, szczególnie kobiet, dzieci, osób starszych i sportowców nie otrzymuje takiej ilości żelaza, jakiej rzeczywiście potrzebuje. Czy trudno Ci dotrwać do końca dnia? W skrajnych przypadkach zagraża Ci nawet anemia!

Jak dostarczać?

Ponieważ Twój organizm nie jest w stanie produkować żelaza sam,  Ty musisz go dostarczać przez codzienną dietę. Większość żelaza służy wytwarzaniu hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi. Żelazo jest niezbędne w procesie dostarczania tlenu do organizmu. Dostarczanie wystarczającej ilości  żelaza  jest  bardzo  trudne, a jego przyswajalność można poprawić jedząc więcej owoców i warzyw bogatych w witaminę C. Niestety inne produkty spożywcze, np. otręby, mleko, czarna herbata i kawa, zaburzają wchłanianie żelaza. 

Po czym rozpoznać niedobór?

Pierwszym sygnałem jest zmęczenie oraz apatia, które pojawiają się bez powodu. Brak energii w pracy, częste drzemki w środku dnia – to nie wróży nic dobrego. Pod oczami mogą pojawiać się charakterystyczne sińce, a cera staje się blada. W przypadku niedoborów żelaza w kiepskiej kondycji są też włosy i paznokcie. Dedykowane kremy niewiele pomogą. Ponadto w jamie ustnej często pojawiają się drobne owrzodzenia, a w kącikach ust zajady. Niski poziom żelaza potrafi odbić się też na dzieciach. Problemy ze skupieniem się powodują, że spadają wyniki w nauce. Najbardziej niebezpieczny jest długotrwały niedobór żelaza, który ostatecznie prowadzi do anemii, czyli niedokrwistości. 

Jak uniknąć niedoboru?

Grunt, to odpowiednie odżywianie. Dieta pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia niedoboru, a gdy nie  jest  odpowiednia,  to  warto  pomyśleć o suplementacji. W aptekach jest mnóstwo odpowiednich preparatów, choć nie wszystkie dobrze wchłaniają się. Niedobór żelaza najszybciej mogą wywołać obfite krwawienia. Chodzi tu głównie o miesiączki, a także krwotoki wewnętrzne, np. z układu pokarmowego (wrzody, hemoroidy). W grupie ryzyka znajdują się również wegetarianie, osoby odchudzające się, sportowcy oraz pacjenci cierpiący na biegunki. Dodatkowo zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta w okresie dojrzewania. 

Warto mieć na uwadze, że żelazo jest ciężko przyswajalnym pierwiastkiem. Organizm wchłania około 10% żelaza, resztę wydala. Właśnie dlatego tak ważne jest spożywanie nawet 20 mg żelaza dziennie w pokarmie lub pod postacią suplementów. Energia powróci, a drzemki w środku dnia przestaną być potrzebne.

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *