Paralaksa tła

Fakty o zażywaniu kolagenu

Podziel się wiedzą!

Kolagen to jedno z najpowszechniejszych białek w organizmie. Jest głównym składnikiem tkanek łącznych, ale pełni również wiele ważnych funkcji w organizmie. Okazuje się, że istnieje spora liczba dowodów na słuszność przyjmowania kolagenu z zewnątrz. W takim razie jak i dlaczego warto go spożywać?

Kolagen występuje w tkankach łącznych, a te budują ścięgna, więzadła, skórę czy mięśnie. Krótko mówiąc – bez kolagenu nie można się obejść. W ostatnich latach popularność zyskały preparaty kolagenowe, które pomagają uzupełnić jego niedobór. Niektóre są hydrolizowane, co ułatwia przyswajalność białka. Kolagen warto dostarczać z zewnątrz, bo wraz z wiekiem jego zawartość w organizmie wyraźnie spada. Łatwy w zażyciu produkt jest standaryzowany i zastępuje spożywanie bulionu kostnego czy skór (np. z drobiu), których szczególnie wegetarianie nie przełkną, a stanowią cenne źródło tego białka. Co ciekawe – korzyści przyjmowania kolagenu są poparte naukowo.

Poprawia stan skóry

Przyjmowanie preparatów zawierających kolagen może być pomocne w spowalnianiu starzenia się skóry. Potrzebne są jednak bardziej szczegółowe badania, które dokładniej zweryfikują wpływ mechanizmu zażywania kolagenu na skórę.

Łagodzi ból stawów

Wykazano, że przyjmowanie produktów kolagenu zmniejsza stan zapalny i stymuluje syntezę kolagenu w organizmie. Może to pomóc w łagodzeniu bólu u osób z zaburzeniami stawów.

Zapobiega utracie masy kostnej

Spożywanie produktów kolagenu może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób kości, takich jak osteoporoza. Kolagen potencjalnie zwiększa gęstość kości i obniża poziom białek we krwi, które stymulują rozpad tkanki kostnej.

Wpływa na masę mięśniową

Badania wykazały, że spożywanie preparatów kolagenu zwiększa wzrost i siłę mięśni u osób z ubytkiem masy mięśniowej związanym z wiekiem, tzw. sarkopenią.

Wspomaga serce i układ krążenia

Przyjmowanie preparatów kolagenu może pomóc ograniczyć czynniki ryzyka związane z chorobami serca, takimi jak miażdżyca. Kolagen dba o strukturę tętnic i naczyń krwionośnych. Bez wystarczającej ilości kolagenu tętnice mogą stać się słabe i delikatne.

Jakby tego było mało, cały czas trwają badania nad innymi korzyściami zdrowotnymi:

  • Włosy i paznokcie – przyjmowanie kolagenu może poprawić wytrzymałość paznokci, zapobiegając ich łamliwości i stymulując wzrost
  • Zdrowie jelit – chociaż nie ma naukowych dowodów na poparcie tego twierdzenia, niektórzy lekarze promują stosowanie preparatów kolagenu w leczeniu zespołu nieszczelnego jelita 
  • Zdrowie mózgu – niektórzy twierdzą, że kolagen poprawia nastrój i zmniejszają się objawy lękowe.
  • Odchudzanie – istnieją opinie, że przyjmowanie produktów kolagenowych może sprzyjać odchudzaniu i szybszemu metabolizmowi.

Badacze ciągle odkrywają nowe właściwości kolagenu, ale pewne jest jedno – nie można bez niego żyć. Dlatego warto zadbać o jego odpowiedni poziom w organizmie i cieszyć się zarówno zdrowiem, jak i młodym wyglądem.❖

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *