Fitostatyny niezbędne dla zdrowia?

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Statyny to leki obniżające poziom cholesterolu we krwi. Z kolei te z przedrostkiem „fito” są ich w pełni naturalnymi odpowiednikami pochodzenia roślinnego. Czy faktycznie są w stanie uchronić organizm przed poważnymi chorobami?

Nie zawsze w pierwszej kolejności konieczne jest zażywanie syntetycznych statyn – pod okiem specjalisty można wypróbować ich naturalne odpowiedniki. Fitostatyny pozyskuje się z niektórych roślin, przykładem może być związek o nazwie monakolina K. To fitostatyna pochodząca z fermentacji czerwonego ryżu przy wykorzystaniu grzybów z rodzaju Monascus purpueus. Istnieją badania, które udowodniły, że pacjenci stosujący monakolinę K nie odczuwali bólów mięśniowych, nie obserwowano też pozostałych niekorzystnych działań, jakimi obarczone są statyny syntetyczne.

Ważne dla pacjenta jest również to, że preparaty zawierające monakolinę K są dostępne bez recepty. Jej mechanizm działania jest identyczny jak w przypadku syntetycznych statyn:

  • Reguluje syntezę cholesterolu jak i jego poziom w osoczu
  • Zmniejsza jego syntezę w komórkach wątroby
  • Zwiększa wychwyt cząsteczek LDL (złego cholesterolu)
  • Wpływa na poziom trójglicerydów

Wysoki poziom cholesterolu wbrew pozorom nie dotyczy wyłącznie osób w średnim i starczym wieku. Coraz więcej młodych osób ma zaburzenia lipidowe, a nawet pojawiają się one również u dzieci. Wynika to przede wszystkim z niewłaściwego trybu życia i złego odżywiania się. Właśnie dlatego odpowiednia profilaktyka dotyczy każdego, a korzyści płynące z przyjmowania naturalnych fitostatyn warto uzupełnić kilkoma, ważnymi zasadami.

  • Koniec z nałogami – dotyczy to zarówno palenia tytoniu, jak i częstego spożywania większych ilości alkoholu
  • Aktywność fizyczna – najlepiej co 2-3 dni skorzystać z ćwiczeń aerobowych przez około 30 minut (bieganie, jazda na rowerze, itp.)
  • Badania profilaktyczne – warto udać się na nie raz do roku, pozwolą zdiagnozować ewentualne problemy
  • Zdrowa dieta – na początek wystarczy ograniczenie słodyczy, tłustego mięsa, smażonych potraw i wzbogacenie codziennego menu o warzywa, owoce, olej lniany, chude mięso, ryby, nasiona, kiełki oraz produkty pełnoziarniste.
Podziel się wiedzą!