Paralaksa tła

Kiedy niezbędna jest dodatkowa suplementacja żelazem?

Podziel się wiedzą!

Przeciętny człowiek otrzymuje całe potrzebne żelazo z pożywienia. Jednak są pewne sytuacje i warunki, które mogą wymagać wprowadzenia uzupełniającego żelaza do diety, ponieważ samo pożywienie nie wystarczy. Kiedy koniecznie należy sięgnąć po suplementy z żelazem?

Cierpisz na niedokrwistość

Niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza jest jedną z najczęstszych postaci. Objawia się zawrotami głowy, osłabieniem, trudnościami z koncentracją.

Jesteś w ciąży

Kobiety, które nie są w ciąży ani nie karmią piersią, muszą codziennie przyjmować od 15 do 18 miligramów żelaza. Z kolei ciężarne potrzebują go znacznie więcej. Według National Institutes of Health (NIH) zalecana dieta żelazna dla kobiet w ciąży wynosi 27 miligramów dziennie. Suplementację należy skonsultować z lekarzem.

Miesiączkujesz

Miesiączka wyczerpuje zapasy żelaza, dlatego kobiety mają wyższy wskaźnik anemii niż mężczyźni. Ponadto niektóre badania sugerują, że pochodzenie etniczne jest czynnikiem ryzyka anemii. Białe kobiety charakteryzują się najmniejszym ryzykiem.

Ćwiczysz

Sportowcy są bardziej narażeni na niedobór żelaza. Dokładny powód nie jest znany. Naukowcy twierdzą, że osoby aktywne fizycznie mogą potrzebować więcej czerwonych krwinek, aby przenosić tlen i móc ćwiczyć. Porozmawiaj z lekarzem, jeśli prowadzisz wymagający tryb życia i doświadczasz objawów związanych z niedokrwistością.

Zażywasz niektóre leki

Niektóre leki mogą zakłócać zdolność organizmu do wchłaniania żelaza. Zaliczają się do nich:

  • chinolony (rodzina antybiotyków),
  • niektóre leki na wrzody, zgagę i inne problemy żołądkowe,
  • inhibitory enzymu konwertującego angiotensynę (ACE),
  • kolestypol, cholestyramina.

Żelazo odgrywa rolę w wytwarzaniu energii ze składników odżywczych. Przyczynia się również do przekazywania impulsów nerwowych – sygnałów, które koordynują działania różnych części ciała. Jeśli masz więcej żelaza niż jest to potrzebne, jest ono przechowywane w Twoim ciele do wykorzystania w przyszłości. Warto zadbać o jego poprawny poziom, by zachować dobre zdrowie.

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *