Paralaksa tła

Największe mity o witaminach

Podziel się wiedzą!

Pacjenci na świecie każdego roku wydają dziesiątki miliardów USD na witaminy oraz suplementy diety. W związku z tym pojawia się pytanie, czy słusznie? Oto prawda oddzielona od fikcji.

Mit nr 1: Witaminy stymulują głód

Żadne badanie tego nie potwierdza. Witaminy mogą dodać Ci więcej energii, możesz stać się dzięki nim bardziej aktywny, spalić więcej kalorii i dopiero z tego powodu poczuć głód. Badania wykazały, że witaminy, zwłaszcza multiwitaminy zawierające chrom, wręcz zmniejszają uczucie głodu.

Mit nr 2: Jeśli biorę witaminy, nie muszę się martwić dietą ani ćwiczeniami

Nie bez powodu preparaty witaminowe nazywane są suplementami diety – wyłącznie uzupełniają zdrowy tryb życia, który obejmuje zrównoważoną dietę i regularne ćwiczenia. Starzenie się, stres i inne problemy mogą utrudniać organizmowi wchłanianie składników odżywczych z diety. Właśnie dlatego wielu lekarzy zaleca zażywanie dobrych preparatów witaminowych.

Mit nr 3: Najlepiej przyjmować witaminy na czczo

Zażywaj suplementy zgodnie z zaleceniami i to najczęściej wraz z posiłkiem. Taki sposób przyjmowania pomaga we wchłanianiu i wymusza nawyk ich regularnego stosowania.

Mit nr 4: Regularna aktywność daje mi wystarczającą ilość światła słonecznego na wytworzenie przez organizm witaminy D

Większość z nas spędza całe dnie w domu, pracując lub oglądając telewizję. Niezależnie od tego, czy mieszkasz na słonecznym południu Europy czy w pochmurnej zimą Polsce, możesz nie uzyskiwać wystarczającej ekspozycji na słońce, potrzebnej do wytworzenia witaminy D. A jest ona ważna dla zdrowia kości, piersi, jelita grubego oraz innych narządów.

Mit nr 5: organiczne witaminy są lepsze niż syntetyczne

Twoje ciało nie potrafi odróżnić źródła pochodzenia witamin – ich budowa chemiczna i funkcje są takie same. Niektóre organiczne witaminy mogą za to zawierać naturalnie występujący błonnik lub inne składniki odżywcze, których nie mają te syntetyczne.

Mit nr 6: Wszystkie suplementy diety są bezpieczne

Suplementów jest mnóstwo, jedne są legalne, inne nie. Jak rozpoznać różnicę? Jeśli firma sugeruje, że jej suplement wyleczy chorobę lub gwarantuje schudnięcie podczas snu, bądź podejrzliwy. Szukaj sprawdzonych źródeł i firm, które sprzedają produkty wysokiej jakości oraz mają długą historię w branży, a swoje suplementy traktują jako urozmaicenie diety lub przeciwdziałanie chorobom – a nie leki na wszystko.

Mit nr 7: Przyjmowanie witamin wpływa na Twoją wagę

Witaminy nie mają kalorii. Nie ma badań łączących witaminy z przyrostem masy ciała.

Mit nr 8: Suplementy nie przeterminowują się

Zarówno w postaci kapsułek czy tabletek, z czasem nawet suplementy przechowywane w ciemnych butelkach stracą swoje właściwości. Chociaż mogą nie być szkodliwe, przestaną być skuteczne.

Mit nr 9: Szafka na leki w łazience jest najlepszym miejscem do przechowywania witamin

Witaminy i suplementy najlepiej przechowywać w suchym, chłodnym miejscu, więc szafka na leki narażona na ciepło i wilgoć nie jest dobrym pomysłem. Zamiast tego trzymaj swoje witaminy w szafce kuchennej z dala od kuchenki lub zlewu.

Mit nr 10: Nie można przedawkować witamin

Dodatkowe ilości witamin rozpuszczalnych w wodzie, takich jak B lub C, są wydalane codziennie z moczem, jednak te rozpuszczalne w tłuszczach, w tym A i E, są przechowywane w tkankach tłuszczowych, więc należy monitorować ich spożycie, ponieważ mogą się akumulować i poważnie zaszkodzić. Stosuj się do zalecanych dziennych dawek na ulotkach.

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *