Paralaksa tła

Naturalne sposoby na dołek

Podziel się wiedzą!

Często zderzamy się z uczuciem lęku i odrobiny melancholii. Chociaż tzw. SAD lub sezonowe zaburzenia afektywnego, rzadko są diagnozowane, to czasem można odnieść wrażenie, że dotykają w mniejszym lub większym stopniu każdego z nas.

Uczucie smutku, braku koncentracji, zmęczenia i pogorszenia nastroju o tej porze roku są powszechnymi symptomami SAD. Uważa się, że łagodne formy dotykają aż około 20% ludzi. Eksperci nie są pewni, co powoduje SAD, ale sądzą, że problem może być spowodowany brakiem światła słonecznego. Niedostatek słońca potrafi zaburzyć cykl snu i czuwania oraz inne rytmy okołodobowe, a nawet powodować problemy z neuroprzekaźnikiem w mózgu, tzw. serotoniną, która wpływa na nastrój. Na szczęście dokuczliwe skutki pochmurnych dni można zminimalizować na kilka sposobów. 

Zadbaj o dostęp do światła słonecznego

 Wyjdź na zewnątrz i idź na spacer lub przynajmniej usiądź przy oknie. Otwórz zasłony i spędzaj czas w najbardziej słonecznym pokoju w domu – to pobudzi wytwarzanie witaminy D. Niektórym może pomóc specjalne urządzenie do terapii światłem. Lekarz pomoże wybrać odpowiednie.

Spożywaj produkty z tryptofanem

Wiele osób cierpiących na sezonową depresję może odczuwać obniżony poziom serotoniny, neurotransmitera mózgu. Tryptofan jest aminokwasem, o którym wiadomo, że jest prekursorem serotoniny, więc spożywanie pokarmów, które go zawierają, może zwiększyć wytwarzanie serotoniny przez organizm, dzięki czemu poczujesz się lepiej. Pokarmy bogate w tryptofan to indyk, szpinak, banany, owoce morza, mleko i białka jaj.

Ogranicz alkohol i kawę

Alkohol jest depresantem, który może obniżyć Twój nastrój, a kofeina zwykle stymuluje niepokój. Te używki mogą sprawić, że poczujesz się lepiej na krótką metę, ale ostatecznie doprowadzają do zmian nastroju, które potrafią pogłębić depresję w skrajnych przypadkach.

Ruszaj się

Pobudzenie tętna to pewny sposób podniesienia poziomu serotoniny i endorfin – jest to szczególnie korzystne, jeśli ćwiczysz z samego rana. Najlepiej w pobliżu okna, na świeżym powietrzu lub jasnym pokoju. Możesz także zsynchronizować swój zegar ciała, budząc się i zasypiając o tej samej porze każdego dnia, nawet w weekendy lub dni wolne od pracy.

Sięgnij po olejki eteryczne

Olejki eteryczne mogą być potężnymi środkami poprawiającymi nastrój i są idealne do zwalczania zimowego dołka i ponownego naenergetyzowania, szczególnie w połączeniu z zabiegami. O tej porze roku najlepiej sprawdzą się olejki cytrusowe: słodka pomarańcza, mandarynka, cytryna, limonka, grejpfrut i bergamotka. Olejki eteryczne możesz dodać do wody podczas zmywania naczyń, do kąpieli, używać do odkażania rąk (cytrynowy) lub dodać do butelki z atomizerem i wykorzystać jako środek antyseptyczny podczas mycia różnych powierzchni lub aerozol odświeżający powietrze. ✤

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *