Paralaksa tła

Poradnik zdrowych świąt

Podziel się wiedzą!

Święta Bożego Narodzenia to czas na zadumę i rozkoszowanie się spokojem. Jednak istnieje też druga strona medalu i wiele osób wraca po świętach do codzienności bardziej zmęczona, niż przed nimi. Jak przetrwać okres świąteczny bez negatywnego wpływu na swoje zdrowie?

Zadbaj o ruch

To kuszące, aby przez większość czasu siedzieć na kanapie, z wyjątkiem godziny lub dwóch, które spędzasz przy stole z gośćmi. Wiele rodzin gromadzi się również przed telewizorem, aby oglądać sezonowe maratony filmowe. Oczywiście nie ma nic złego w oddawaniu się słodkiemu lenistwu przed ekranem, ale Twoje ogólne samopoczucie poprawi się, jeśli od czasu do czasu wstaniesz i poruszasz się. Wystarczy szybki spacer po parku, a nawet „pokręcenie” się po mieszkaniu. 

Uważaj na przejedzenie

Boże Narodzenie jest dla wielu z nas najbardziej żarłocznym dniem w roku. Kolacja jest ogromna, a do wyboru jest cały zestaw ciast, przekąsek i dań przez cały dzień. I następne dni również. Ze wszystkich kwestii, ograniczenie spożycia żywności jest chyba najtrudniejsze. Jeśli masz ochotę na drugą porcję obiadu, zmuś się, aby poczekać około 20 minut, by mózg przetworzył informację o zjedzonym posiłku. Następnie zastanów się, czy naprawdę masz ochotę na więcej uszek z barszczem, czy jednak jesteś już najedzony. Kiedy posiłek „dotrze do żołądka”, możesz zdać sobie sprawę, że tak naprawdę głód został zaspokojony i dodatkowe kalorie nie leżą w Twoim najlepszym interesie.

Zadbaj o swoje samopoczucie psychiczne

Istnieje wiele sposobów dbania o zdrowie psychiczne podczas Świąt. Oto najskuteczniejsze z nich:

  • jeśli przebywanie z rodziną stanowi dla Ciebie wyzwanie, zostań z nimi na 1 noc, a nie 2 lub 3. Ogranicz też liczbę odwiedzin do członków rodziny, których masz blisko swojego miejsca zamieszkania,
  • wiele osób wie, że prawdopodobnie przekroczy wydatki w okresie świątecznym, ale bardzo niewiele zakłada rozsądny budżet. Dlatego rozplanuj po prostu realne wydatki, to pozwoli Ci nastawić się na odpowiednio duże zakupy i je lepiej znieść,
  • nie żyjemy w filmie, tylko w prawdziwym świecie – bałaganiarskim, nieprzewidywalnym. Nie oczekuj Świąt idealnych, po prostu przygotuj się na różne, losowe „niespodzianki”,
  • dla wielu z nas okres świąteczny może przypominać o utraconych bliskich. Rozpoczynanie nowych tradycji może być użytecznym sposobem na przekształcenie tego smutku w pozytywne emocje – w nowy etap.

Wesprzyj swój organizm

Bożonarodzeniowy zamęt może negatywnie odbić się na Twoim zdrowiu. Jak temu zaradzić? Zadbaj o dostarczenie odpowiednich składników. Najlepiej sięgnij po:

  • witaminy z grupy B – kompleks witamin pomaga uwolnić energię z pożywienia i zmniejsza uczucie zmęczenia oraz znużenia. Dodatkową korzyścią jest to, że B1 (tiamina) pomaga wątrobie metabolizować alkohol, który w wielu domach na wigilii się pojawia,
  • enzymy trawienne – dobra formuła pomoże pobudzić trawienie, a także ograniczyć gazy i wzdęcia,
  • wsparcie pracy wątroby – ten organ nie ma łatwego życia w Święta. Właśnie dlatego zaopatrz się w aptece lub sklepie w preparaty zawierające witaminy C, A i E, koenzym Q10 czy kwas foliowy – potrafią zdziałać cuda,
  • pierwiastki niezbędne podczas Świąt – nie tylko witaminy wesprą organizm w Wigilię. Poszukaj w aptekach i specjalistycznych sklepach również produktów z pierwiastkami, takimi jak selen, mangan, miedź, magnez czy cynk. Odpowiedni poziom tych składników sprawi, że będziesz się lepiej czuł po obfitej kolacji, ponieważ wspomagają wątrobę i trawienie.

Święta Bożego Narodzenia mają być przede wszystkim przyjemnym okresem. Odpowiednie nastawienie i przygotowanie sprawią, że na pewno tak będzie! ❖

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *