Paralaksa tła

Poznaj pożywienie pomocne w wypróżnianiu

Podziel się wiedzą!

Temat wypróżniania nie jest może zbyt przyjemny, ale problem dotyka ogromną ilość osób. Każdy z nas ma inne nawyki żywieniowe i choć zaparcia mogą być spowodowane chorobami, lekami oraz innymi czynnikami, to i tak najważniejsze jest to, co jemy. Przeciętnie dostarczamy zaledwie 15 gramów błonnika dziennie, choć eksperci zalecają co najmniej 25. Ponadto większość z nas nie pije wystarczającej ilości wody. Jakie pożywienie włączyć do codziennej diety, by stolec był odpowiedni?

Śliwki

Warto sięgnąć po te suszone. Po pierwsze, są bogate w błonnik. Zwiększa on masę stolca, dzięki czemu może żwawiej poruszać się na swojej radosnej drodze w kierunku toalety. Jedna śliwka zawiera około 1 grama błonnika – to dość skoncentrowana ilość. Po drugie – śliwki mają także fruktany i sorbitol, czyli cukry ulegające fermentacji. Mogę mieć lekki efekt przeczyszczający. 

Kiwi

Wadą niektórych owoców jest to, że zawierają dużo cukru, który może powodować wzdęcia. Dlatego specjaliści sugerują owoce o wysokiej zawartości błonnika i jak najmniejszej zawartości cukru, jak w przypadku kiwi. Jedna filiżanka tego owocu zawiera 5 gramów błonnika i mnóstwo innych, cennych składników – choćby dwukrotność dziennej dawki witaminy C.

Popcorn

Masz ochotę na przekąskę? Pomiń chipsy ziemniaczane i zamiast tego sięgnij po popcorn. To łatwy sposób na dodanie większej ilości błonnika do swojego dziennego menu. 3 kubki popcornu zawierają 3 gramy błonnika i tylko 93 kalorie – o ile nie zawierają dodatków smakowych.

Woda

Wraz z błonnikiem i regularnymi ćwiczeniami, picie wystarczającej ilości wody jest najważniejszym czynnikiem w łagodzeniu zaparć oraz wsparciu odpowiedniego wypróżniania. Woda ma kluczowe znaczenie dla ułatwienia przemieszczania się stolca przez okrężnicę. Głównym zadaniem jelita grubego jest resorbowanie wody. Jeśli organizm jest odwodniony, stolec będzie twardszy i trudniej będzie mu opuścić organizm. Pij od 8 do 10 szklanek wody dziennie i uzupełniaj pokarmy o te z wysoką zawartością wody.

Łyżka nasion lnu

Zawiera 2 gramy błonnika. Może to niewiele, ale piękno siemienia lnianego jest takie, że można je użyć praktycznie w każdej potrawie – od płatków owsianych po sałatki i koktajle. Uwaga: nie należy jeść siemienia lnianego w całości, tylko mielone. Twoje ciało nie może takiego strawić, co oznacza, że nie uzyskasz żadnych korzyści zdrowotnych.

Pomarańcze

Jedna duża pomarańcza zawiera 4 gramy błonnika i zaledwie 86 kalorii. Mało tego, owoce cytrusowe zawierają flawonol zwany naringeniną, który chińscy badacze określili jako środek lekko przeczyszczający – może pomóc w leczeniu zaparć.

Jogurt

Wiele jogurtów zawiera aktywne, żywe kultury bakterii lub probiotyki, które uzupełniają dobre bakterie w jelitach – mogą pomóc w wypróżnianiu. American Journal of Clinical Nutrition w 2014 roku orzekło, że probiotyki pomogły zwiększyć liczbę wypróżnień o 1,3 na tydzień i poprawiły konsystencję.

Ryż

Miseczka ryżu dziennie uszczęśliwi Twój żołądek. W japońskim badaniu ludzie, którzy jedli ryż, mieli o 41% niższe ryzyko zaparć. Naukowcy nie zbadali dokładnie dlaczego, ale włókno ryżowe może odgrywać pewną rolę w procesie trawienia. I jeszcze jedno – lepiej sięgnąć po ryż brązowy, był 4x skuteczniejszy. ❄︎

Podziel się wiedzą!

Komentarze są wyłączone.