Paralaksa tła

Przyprawy, które dają najwięcej korzyści zdrowotnych

Podziel się wiedzą!

Jeśli dopiero zacząłeś uczyć się gotować, rzędy przypraw w supermarkecie mogą być nieco przytłaczające. Każda przyprawa ma niepowtarzalny smak, dzięki czemu każde danie smakuje inaczej. Jednak wiele przypraw zapewnia również korzyści zdrowotne. Po które warto sięgnąć?

Niektóre przyprawy mogą wydawać się początkującym egzotyczne i nieznane. Eksperymentowanie z przyprawami może być jednak zniechęcające, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne opcje i możliwe kombinacje. Jeśli dopiero zaczynasz swoją podróż w kierunku wykorzystania ciekawych przypraw, sięgnij szczególnie po te wyszczególnione poniżej.

Kardamon

Kardamon ma słodki, kwiatowy i pieprzowy smak. Kardamony często pojawiają się w całych strąkach, które należy rozbić, aby zdobyć nasiona. Aby uzyskać łagodny smak kardamonu, dodaj te nasiona podczas gotowania, a następnie usuń je przed jedzeniem. Aby uzyskać mocniejszy smak, zmiel nasiona kardamonu na drobny proszek, a następnie dodaj do naczynia. Ta przyprawa ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i zapobiega nudnościom. Pomaga również w trawieniu i ma ochronne działanie na układ krążenia. Idealnie komponuje się z owsianką, granolą, chlebkiem bananowym, muffinkami, koktajlami, ciastkami, ryżem, brukselką, dynią, brzoskwiniami i mango.

Kurkuma

Kurkuma ma ziemisty, pieprzny i lekko gorzki smak. Jeśli chcesz żywego, jasnego i pieprznego smaku, użyj startego lub cienko pokrojonego korzenia kurkumy. Jeśli szukasz łagodniejszego i bardziej ziemistego smaku, lepiej użyć wersji suszonej. Kurkuma powinna być łączona z czarnym pieprzem, aby uzyskać jak największe korzyści zdrowotne. Ten korzeń jest znany ze swoich właściwości przeciwzapalnych, przeciwdepresyjnych i przeciwnowotworowych. Wiele osób uważa również, że kurkuma może zapobiegać chorobie Alzheimera i Parkinsona. Idealnie pasuje do zup, gulaszy, herbaty, koktajli.

Kminek

Kminek ma ciepły, ziemisty i pieprzny, ale nieco gorzki smak. Całe nasiona mogą być smażone w oleju, aby uwolnić złożony smak, który dobrze sprawdza się jako baza do potraw. Kminek jest również dostępny w postaci sproszkowanej i najlepiej go stosować pod koniec gotowania. Jest znany z poprawiania funkcji metabolicznych i odpornościowych. Zawiera również właściwości o działaniu przeciwgrzybiczym i przeciwbakteryjnym. Doskonale łączy się z zupą fasolową, gulaszem, bakłażanem, soczewicą, marchewką, kapustą, groszkiem, ziemniakami, ryżem.

Papryka

Smak papryki zależy od odmiany. Najpopularniejszy rodzaj papryki jest prawie bez smaku i zapewnia żywiołowość potraw. Słodka papryka ma łagodny słodki smak, wreszcie, ostra papryka jest wariantem pikantnym, ale nie tak pikantnym jak Cayenne. Paprykę można dodawać bezpośrednio do potraw w celu uzyskania łagodniejszego smaku lub dyspergować w ciepłym oleju w celu uzyskania mocniejszego smaku i koloru. Wiele osób uważa, że papryka ma właściwości przeciw otyłości, przeciwnowotworowe, przeciwutleniające i przeciwzapalne. Pasuje do sosów, hummusu oraz innych warzyw.

Cynamon

Cynamon ma ciepły, drzewny, słodki i pieprzny smak. Możesz użyć całej kory cynamonu, aby dodać subtelny aromat i smak do każdego posiłku lub użyć sproszkowaną formę. Przyprawa ta zawiera związki o właściwościach przeciwcukrzycowych, przeciwdrobnoustrojowych i przeciwzapalnych. Ponadto cynamon wspiera zdrowie serca i funkcje poznawcze. Warto dodać go do owsianki, jogurtu, jabłka pieczonego, lodów, ciastek, dyni, czekolady, ryżu czy granoli. ✴︎

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *