Paralaksa tła

Sekrety kolagenu

Podziel się wiedzą!

Kolagen znajduje się w mięśniach, skórze, krwi, kościach, chrząstce i więzadłach – to wyjątkowo często występujące białko w organizmie. Ale dlaczego eksperci zalecają dostarczanie go z zewnątrz i uważają go za eliksir piękności oraz zdrowia?

Kolagen wpływa na elastyczność skóry, ale również spaja kości i mięśnie, chroni narządy wewnętrzne, a także zapewnia stawom i ścięgnom odpowiednią strukturę. To właśnie z tych cech wynikają jego korzyści zdrowotne.

Łagodzi bóle stawów

W miarę jak twoja chrząstka słabnie wraz z wiekiem, możesz zacząć odczuwać sztywność i bolesność stawów. Zwiększone spożycie kolagenu może ograniczyć ból i złagodzić objawy zapalenia stawów. W badaniu z 2009 r. uczestnicy zażywali suplement kolagenowy przez 90 dni. Wyniki wykazały, że objawy choroby zwyrodnieniowej zmniejszyły się o 40 procent, a nasilenie objawów spadło o imponujące 33 procent.

Odwraca starzenie się skóry

Jedną z najbardziej znanych zalet kolagenu jest jego zdolność do rozświetlania i ujędrniania skóry. To niezbędne białko zapewnia skórze elastyczność, pomagając jej wyglądać młodziej i zdrowiej. Niestety wraz z wiekiem i spadkiem produkcji kolagenu mogą wystąpić drobne zmarszczki, zwiotczenia i suchość. Co się stanie, jeśli zwiększysz spożycie kolagenu dzięki suplementom? W badaniu opublikowanym w 2014 r. losowo wybrano 46 z 69 kobiet w wieku 35-55 lat, którym podawano hydrolizat kolagenu. Reszta grupy zażywała placebo. U kobiet, które przyjmowały kolagen, wykazano poprawę elastyczności skóry w ciągu czte-rech tygodni.

Pomaga budować mięśnie i spalać tłuszcz

Kolagen jest głównym składnikiem tkanki mięśniowej. Zawiera również skoncentrowaną ilość glicyny, aminokwasu zaangażowanego w syntezę kreatyny. Dzięki temu dostarcza mięśniom paliwa potrzebnego do przetrwania treningu.

Wpływa na redukcję cellulitu

Poza utrzymaniem zdrowej i świetlistej skóry, kolagen może również zredukować uporczywy cellulit. Cellulit występuje wtedy, gdy warstwa tłuszczu pod skórą przesuwa się w kierunku tkanki łącznej, tworząc nierówną strukturę. Jedno z badań z 2015 roku wykazało, że u kobiet przyjmujących suplementy kolagenowe znacznej poprawie uległ wygląd skóry, która do tej pory borykała się z cellulitem. Warto jednak pamiętać, że cellulit jest niezwykle powszechny – szacuje się, że 80 do 90 procent kobiet go ma. Jest to naturalna część procesu starzenia się, a nie powód do niepokoju.

Poprawia trawienie

Kolagen znajduje się w tkance łącznej jelita i może wspomóc oraz wzmocnić ochronną wyściółkę przewodu pokarmowego. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zmiany bariery jelitowej, znane również jako „zespół nieszczelnego jelita”, mogą pozwolić patogenom na przejście do krwiobiegu, co doprowadza do zapalenia.

Pytanie jeszcze co wpływa na utratę kolagenu? Na niektóre czynniki nie mamy wpływu – chodzi tutaj przede wszystkim o proces starzenia się czy zmiany genetyczne i choroby autoimmunologiczne. Jednak możemy ograniczyć ilość promieniowania UV dzięki filtrom czy rzucić palenie oraz ograniczyć cukry w diecie. Dodatkowo odpowiednia suplementacja pomoże zadbać o odpowiedni poziom tego cennego białka w organizmie i uzupełnić niedobory pojawiające się wraz z wiekiem. ❉

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *