Sposoby na jesienno-zimowe niedobory witaminy D

Podziel się wiedzą!

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Witamina D jest niezbędnym składnikiem, którego organizm potrzebuje do wielu ważnych procesów, w tym budowy i utrzymania mocnych kości. Niskie spożycie witaminy D jest uważane za poważny problem zdrowotny na całym świecie. Szacuje się, że niedobór witaminy D dotyka 13% światowej populacji. Oto kilka skutecznych sposobów na zwiększenie poziomu tego cennego składnika.

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która przede wszystkim wspomaga wchłanianie wapnia, promując wzrost i mineralizację kości. Jest również zaangażowana w różne funkcje układu odpornościowego, trawiennego, krążenia i nerwowego. Nowe badania sugerują, że witamina D może pomóc w zapobieganiu różnorodnym chorobom, takim jak depresja, cukrzyca, rak i choroby serca. Ludzie potrafią wytwarzać ją sami – wystarczy około 15 minut przebywania na słońcu dziennie. Niestety w zimie nietrudno o pochmurne dni, a co za tym idzie – o niedobór witaminy D. Chociaż nie ma ustalonych wytycznych, zalecenia dotyczące dawkowania wynoszą od 600 do nawet 2000 IU dziennie. Niektóre osoby mogą potrzebować większych dawek, aby osiągnąć i utrzymać zdrowy poziom we krwi. Jak skutecznie uzupełniać witaminę D jesienią i w zimie?

Spożywaj tłuste ryby i owoce morza

W rzeczywistości 100 gramów łososia może dostarczyć do 386 IU witaminy D – to ponad 50% zalecanego, dziennego spożycia! Dokładna zawartość witaminy D w owocach morza może się różnić w zależności od rodzaju i gatunku. W takim razie które produkty warto jeść? Poza łososiem, w szczególności tuńczyka, makrelę, ostrygi, krewetki oraz sardynki.

Jedz grzyby

Podobnie jak ludzie, grzyby mogą wytwarzać własną witaminę D po ekspozycji na światło UV. Ludzie wytwarzają formę witaminy D znaną jako D3 lub cholekalcyferol, podczas gdy grzyby D2 lub ergokalcyferol. Grzyby leśne – lub komercyjnie uprawiane i traktowane światłem UV – mają najwyższy poziom witaminy D.

Włącz żółtka jaj do diety


Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Jajka pochodzące od kur z wolnego wybiegu i pastwisk są doskonałym źródłem witaminy D. Dzieje się tak, ponieważ ptactwo z dostępem do światła słonecznego wytwarza więcej witaminy D, która kumuluje się w jajach. Jaja kur, które pozostają w pomieszczeniach są mniej wartościowe.

Sięgaj po wzbogaconą żywność

Witamina D jest często dodawana do podstawowych artykułów spożywczych, takich jak mleko i płatki śniadaniowe. Wszystko po to, by umożliwić zwiększenie spożycia tego cennego składnika odżywczego. Informacje znajdziesz na opakowaniach – kupuj takie produkty.

Wykorzystaj suplementy

Tak naprawdę dla wielu ludzi sięgnięcie po witaminę D w formie suplementu może być najlepszym sposobem na zapewnienie odpowiedniej ilości tego składnika w organizmie. Witamina D występuje w dwóch głównych formach biologicznych – D2 (ergokalcyferol) i D3 (cholekalcyferol). Zazwyczaj D2 pochodzi z roślin, a D3 ze zwierząt. Badania sugerują, że D3 może być znacznie bardziej skuteczna w podnoszeniu i utrzymywaniu ogólnego poziomu witaminy D niż odpowiednik D2, więc poszukaj suplementu z właśnie tą formą.  Suplementy witaminy D różnią się dawkami. Dla większości osób 1000–4000 IU jest uważane za bezpieczną dawkę dzienną dla utrzymania zdrowego poziomu witaminy D. Jednak w pewnych okolicznościach może być potrzebna znacznie większa porcja – a zwłaszcza jeśli twój obecny poziom jest bardzo niski lub masz ograniczoną ekspozycję na słońce. Z tego powodu warto skonsultować dawkowanie ze specjalistą. Suplementy to teraz nie tylko tabletki – dostępne są też choćby wygodne i łatwe w dozowaniu kropelki. Witamina D w formie płynnej jest też chętniej wchłaniana w układzie pokarmowym oraz delikatniejsza dla błony śluzowej.

Witamina D jest niezbędnym składnikiem odżywczym, choć z drugiej strony wiele osób cierpi na jej niedobór. Jeśli podejrzewasz, że brakuje Ci niezbędnych składników odżywczych, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia, aby sprawdzić poziom witaminy D we krwi. Być może to właśnie niedobór jest przyczyną złego samopoczucia. ❖

Podziel się wiedzą!