Paralaksa tła

Sprawdzone przeciwutleniacze chroniące mózg

Podziel się wiedzą!

Przeciwutleniacze to związki występujące w roślinach, które spożywamy. Związki te odgrywają ważną rolę w organizmie, ponieważ zapobiegają  uszkodzeniom komórek mózgowych powodowanych przez wolne rodniki.

Wolne rodniki są produktami ubocznymi metabolizmu, w szczególności rozpadu pożywienia na energię. Jeśli organizm nie jest w stanie usunąć tych niestabilnych cząsteczek, mogą one uszkodzić komórki. Bez wystarczającej ilości przeciwutleniaczy, które mogą zneutralizować szkodliwe działanie, wolne rodniki będą się kumulować i powodować stres oksydacyjny.

Stres oksydacyjny to brak równowagi między powstawaniem wolnych rodników a zdolnością organizmu do pozbycia się tych szkodliwych cząsteczek. Badania powiązały stres oksydacyjny i niedobór przeciwutleniaczy z chorobami przewlekłymi, takimi jak choroby serca, rak, udar, cukrzyca i choroby neurodegeneracyjne (NDD).

W niedawnym badaniu naukowcy z Nigerii omówili dowody naukowe wspierające stosowanie przeciwutleniaczy pochodzenia roślinnego w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych. Ich recenzja została opublikowana w The Journal of Phytopharmacology.

Przeciwutleniacze należy dostarczać

z zewnątrz

Organizm jest zdolny do wytwarzania silnych przeciwutleniaczy, takich jak glutation oraz kwas alfa-liponowy. Jednak zdolność organizmu do wytwarzania tych ochronnych cząsteczek spada wraz z wiekiem. Dlatego dieta bogata w przeciwutleniacze jest ważna dla utrzymania dobrego zdrowia i funkcji mózgu. Oto kilka przykładów dietetycznych przeciwutleniaczy, które mogą poprawić zdrowie mózgu.

Luteolina i diosmina

Według badań te dwa flawonoidy mogą obniżać poziom beta-amyloidu w mózgu. Beta-amyloid to fragment białka, który tworzy szkodliwą płytkę, gdy się gromadzi. Obecność płytki amyloidowej jest uważana za cechę charakterystyczną dla choroby Alzheimera. Luteolinę można znaleźć w zielonej papryce i pomidorach, a diosminę w wielu owocach cytrusowych.

Antocyjany

Naukowcy odkryli, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w antocyjany, takich jak jagody czy truskawki, może opóźnić pogorszenie funkcji poznawczych o ponad dwa lata. Dzieje się tak, ponieważ antocyjany mogą zwalczać stres oksydacyjny i stany zapalne, które przyczyniają się do starzenia się mózgu.

Epikatechina

Uważa się, że epikatechina, główny flawonoid występujący w kakao, poprawia funkcje poznawcze u zwierząt i ludzi. Ma również zdolność zachowania funkcji poznawczych, zmniejszając w ten sposób ryzyko chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera. Epikatechinę można znaleźć też w zielonej herbacie, jabłkach i czerwonym winie.

Resweratrol

Ten polifenol znajduje się w czerwonych winogronach, żurawinie, orzeszkach ziemnych i proszku kakaowym. To silny przeciwutleniacz, zapewnia korzyści dla serca i mózgu. Badania wykazują, że resweratrol może nie tylko opóźniać pogorszenie funkcji poznawczych, ale może również poprawiać pamięć u osób z łagodną do umiarkowanej chorobą Alzheimera.

Kurkumina

Jest znana również ze swoich właściwości przeciwzapalnych. Ten aktywny składnik kurkumy może pomóc usunąć płytki amyloidowe i poprawić pamięć u pacjentów z chorobą Alzheimera.

Wolne rodniki i stres oksydacyjny są zaangażowane w rozwój przewlekłych problemów zdrowotnych, takich jak choroby neurodegeneracyjne. Aby zapobiec osłabieniu funkcji poznawczych i starzeniu się mózgu, jedz dużo owoców i warzyw, które są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy ochronnych i wzmacniających mózg.✴︎

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *