Paralaksa tła

Witamina D2 czy D3? Którą wybrać?

Podziel się wiedzą!

Witamina D jest znana jako “witamina słoneczna”. Gdy promienie ultrafioletowe pochodzące ze słońca dotykają naszej skóry, ciało samodzielnie wytwarza witaminę D. Niestety w zimie może pojawić problem z tym procesem, dlatego warto sięgnąć po odpowiednie suplementy. Jednak lepiej wybrać te z witaminą D2 czy D3?

Jedynym sposobem na naturalne zaspokojenie potrzeb organizmu na witaminę D jest codzienne przebywanie poza domem (w pełnym słońcu wystarczy zaledwie 15-30 minut dziennie, ale w zimie potrzeba nawet kilku godzin!) oraz spożywanie dużej ilości ryb i grzybów. Wymagająca dieta oraz długie spacery mogą okazać się jednak trudne szczególnie teraz. Szacuje się że zaledwie około 23 procent ludzi faktycznie zaspokaja potrzeby organizmu na witaminę D, co oznacza, że ​​3 na 4 osoby cierpią na niedobór prowadzący do problemów z układem kostnym. Suplementy są łatwym sposobem na zwiększenie poziomu witaminy D bez skrupulatnego obliczania niezbędnych dawek, np. porcji ryb. Na aptecznych półkach nietrudno jednak zauważyć, że istnieją różne rodzaje suplementów witaminy D:

  • D2 (ergokalcyferol)
  • D3 (cholekalcyferol)

Który z nich lepiej wybrać, aby mieć pewność, że potrzeby organizmu zostaną lepiej zaspokojone?

Witamina D2

Można ją znaleźć w niektórych roślinach, takich jak grzyby, które wytwarzają ją w odpowiedzi na promieniowanie ultrafioletowe. Jest również często używana przez producentów żywności, leków oraz suplementów, ponieważ jest tańsza niż witamina D3. W branży spożywczej D2 często jest stosowana do wzmacniania składu żywności i poprawy profilu składników odżywczych.

Witamina D3

W niektórych suplementach można dostrzec na pudełku informację o zawartości witaminy D3. To ta sama forma witaminy D, którą nasz organizm wytwarza w odpowiedzi na ekspozycję słoneczną. To biologicznie aktywna forma witaminy D, dzięki czemu łatwiej się wchłania w układzie pokarmowych. Ponadto jest również chętniej wykorzystywana do różnych procesów w organizmie, takich jak promowanie wychwytu wapnia w kościach. 

Witamina D2 jest częściej stosowana w suplementach na receptę i bez recepty. Wynika to z faktu, że koncerny zdały sobie sprawę z tego, że mogą tanio i skutecznie produkować witaminę D poprzez ekspozycję na światło ultrafioletowe. Witamina D3 jest jednak skuteczniejszą i lepiej dostępną biologicznie formą, choć zarazem rzadziej stosowaną na rynku. W pracy American Journal of Clinical Nutrition zauważono, że witamina D3 była około 4 razy silniejsza w przeliczeniu na jednostkę masy w porównaniu do preparatów z witaminą D2.

Forma D3 jest lepsza dla organizmu, ale bez wątpienia warto sięgać po każdy rodzaj suplementów z witaminą D. Skorzysta na tym układ kostny i obniżone zostanie ryzyko osteoporozy w późniejszym wieku. ❄︎

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *