Paralaksa tła

Zaskakująca Prawda o jogurcie

Podziel się wiedzą!

Jogurt jest uważany za zdrowy posiłek, ponieważ jest dobrym źródłem bakterii i składników odżywczych, takich jak białko, wapń, jod i witamina B. Jednak niedawna analiza zawartości składu w dostępnych jogurtowych z supermarketów ujawnia, że mogą one zawierać nadmierne ilości cukru i wcale nie są takie zdrowe.

Analiza przeprowadzona przez naukowców z Uniwersytetu w Leeds  i University of Surrey  w Wielkiej Brytanii wykazała, że większość rodzajów jogurtów sprzedawanych w supermarketach zawiera zbyt dużo cukru – przekraczając zalecany próg. Co ciekawe, nawet odmiany „bio”, które są często uważane za „zdrowsze” opcje, zawierają jedne z najwyższych średnich zawartości cukru wynoszące 13,1 grama (g) na 100 g.

Zaskakujące wyniki

W analizie naukowcy starali się ustalić, w jakim stopniu produkty jogurtowe, zwłaszcza te sprzedawane dzieciom, spełniają wytyczne. Aby to zrobić, ocenili zawartość składników odżywczych w prawie 900 jogurtach i produktach jogurtowych, które zostały znalezione w pięciu głównych sieciach supermarketów w Wielkiej Brytanii. Wyniki analizy wykazały, że podczas gdy zawartość cukru była bardzo zróżnicowana, to jego średnia ilość w tych produktach przekraczała niski próg cukru. Jedynie jogurty naturalne i greckie wypadły wręcz wzorowo. Wśród pozostałych mniej niż jeden na dziesięć zakwalifikował się do kategorii niskiej zawartości cukru, a prawie żaden nie spełniał norm pod kątem dzieci.

Wyniki budzą zaniepokojenie, zwłaszcza, że otyłość wśród dzieci i rozpowszechnienie próchnicy zębów u najmłodszych nadal rosną. Naukowcy twierdzą również, że jogurt, który jest postrzegany jako zdrowa żywność, może być tzw. „nierozpoznanym” źródłem cukru i generować choroby w późniejszym wieku.

Jak kupować?

To wszystko nie znaczy jednak, że jogurtów oraz ich pochodnych trzeba unikać. To nadal wyjątkowo zdrowe przekąski, które mają zbawienny wpływ na florę bakteryjną układu pokarmowego oraz odporność. Trzeba tylko dokładnie czytać ich skład. Oprócz zawartości cukru w jogurcie, istnieją inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie, aby upewnić się, że jest zdrowy.

Oto kilka zasad, o których należy pamiętać przy wyborze najlepszego i najzdrowszego jogurtu:

  • Unikaj „obróbki cieplnej” lub pasteryzacji: pasteryzacja zabija żywe kultury i korzyści zdrowotne w produktach jogurtowych.
  • Sprawdź zawartość wapnia: wybierz jogurt, który zawiera 35 do 40 procent wapnia w pojemniku.
  • Sprawdź zawartość białka: porcja greckiego jogurtu zawiera 15 do 20 g białka, podczas gdy ta sama porcja zwykłego jogurtu to tylko dziewięć gramów.
  • Wybierz jogurt z mniejszą ilością składników: eksperci żywieniowi twierdzą, że tylko kilka kluczowych składników jest potrzebnych: mleko i dwie żywe kultury bakteryjne. Unikaj produktów jogurtowych, które mają długą listę składników, takich jak dodany cukier (wysokofruktozowy syrop kukurydziany), skrobie kukurydziane i… każdy składnik, który trudno wymawiać.

Jogurt to nadal jedna ze zdrowszych przekąsek. Trzeba tylko kupować go z głową! ✿

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *