Paralaksa tła

Zaskakujący czynniki ryzyka infekcji

Podziel się wiedzą!

Boisz się zachorowania na grypę? Oto kilka przykładów, które udowadniają, że niechcący możesz zwiększyć ryzyko infekcji. Dlatego postaraj się je zniwelować w nadchodzącym sezonie.

Jeśli kichasz w rękaw, starannie myjesz ręce i unikasz tłumów, w których wirusy mogą się łatwo rozprzestrzeniać, to jesteś na dobrej drodze, by zminimalizować walkę z chorobami w tym sezonie jesienno-zimowym. Ale nadal możesz narażać się na ryzyko infekcji w nieoczekiwany sposób – prawdopodobnie nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Zbyt dużo zmartwień

Panika z powodu zachorowania może sprawić, że będziesz chory. Badania pokazują, że lęk może być powiązany z wieloma różnymi dolegliwościami. Dlatego nie powinno dziwić, że dodatkowy stres związany z zamartwianiem się może również osłabić układ odpornościowy i narazić Cię na większe ryzyko infekcji.

Przytulanie się i całowanie

Co jest takiego niebezpiecznego w prostym uścisku dłoni? Bliski kontakt z zainfekowanymi osobami jest jednym z najprostszych sposobów na przejęcie wirusa. Nie oznacza to, że powinieneś być aspołeczny przez cały sezon grypowy, ale warto zdawać sobie sprawę z możliwości transmisji. Jeśli jesteś w sytuacji, w której konieczne jest fizyczne przywitanie lub pożegnanie, postaraj się później nie dotykać ust ani oczu, dopóki nie umyjesz rąk.

Uczęszczanie na siłownię

Niektóre zachowania, które w umiarkowanych ilościach utrzymują cię w zdrowiu, mogą osłabić układ odpornościowy, kiedy doprowadzisz je do skrajności. Na przykład nadmierna aktywność fizyczna może sprawić, że Twoje ciało będzie musiało poradzić sobie z dodatkowym stresem fizycznym. Niebezpieczna jest również zabrudzona potem bieżnia, ławki w szatni, itp. Ponadto zarazki prawdopodobnie złapią cię w domu przeniesione na torbie gimnastycznej. Nie warto jednak unikać ćwiczenia: jeśli ćwiczysz rozważnie, utrzymasz układ odpornościowy silny. Wycieraj też maszyny przed użyciem, natychmiast po treningu weź prysznic z mydłem i wodą, aby zabić zarazki, na które mogłeś zostać narażony.

Poleganie na antybakteryjnym żelu do rąk

Najpierw sprawdź składniki dezynfekatora rąk: powinien on zawierać od 60% do 95% alkoholu, etanolu lub izopropanolu, aby działał najlepiej. Po drugie, nie zastępuj staromodnego mycia rąk. Środki dezynfekujące są skutecznymi zabójcami zarazków, gdy zlew nie jest dostępny, ale nie ma badań potwierdzających, że zabijają wirusy. Używanie mydła i wody jest nadal najlepszym rozwiązaniem na zapobieganie grypie.

Nieprawidłowe mycie rąk

Zbyt wiele osób nie myje rąk prawidłowo, pomimo wielu porad dotyczących higieny. Częste mycie rąk, nawet 10 razy dziennie, jest jedną z najlepszych metod obrony przed grypą, ale 39% respondentów rzadko lub nigdy nie myje się po kaszlu lub kichaniu. Ponadto prawie połowa respondentów myje ręce tylko przez 15 sekund lub krócej, pomimo zalecanych minimum 20 sekund. Szoruj wszystkie powierzchnie na dłoniach i między palcami, dokładnie wysusz ręce, a także wyłącz kran i otwórz drzwi łazienki ręcznikiem papierowym, aby ręce pozostały czyste.

Przedwczesne przyjmowanie leków przeciwko grypie

W przeszłości pacjenci rzucali się na leki przeciwwirusowe jeszcze zanim sezon grypowy rozhulał się na dobre. Prawda jest taka, że większość ludzi nigdy nie będzie potrzebować tych produktów, a ich niepotrzebne stosowanie (bez trwającej infekcji) może zwiększyć ryzyko oporności wirusa na te leki. ❖

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *