Paralaksa tła

Zimowe mity zdrowotne

Podziel się wiedzą!

Chcesz poprawić zdrowie tej zimy? Zacznij od obalenia mitów, które mogą wpędzić Cię w infekcje.

Mit: zimne powietrze może powodować choroby

Same niższe temperatury nie spowodują choroby. W rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie. Komórki zwalczające infekcje w organizmie zwiększają aktywność, jeśli wychodzisz na „zimno”. To sposób, w jaki Twoje ciało walczy ze stresem związanym z niskimi temperaturami. 

Mit: nie można ćwiczyć, gdy jest zimno

Według badań opublikowanych w Medicine & Science in Sports and Exercise , w niskich temperaturach czasy trwania biegów są w rzeczywistości lepsze na tym samym dystansie. Dodatkowo zużywanych jest więcej kalorii w krótszym czasie. Co więcej, ten trudniejszy i intensywniejszy trening może podnieść poziom endorfin. Warto ćwiczyć, gdy jest chłodno!

Mit: alergie znikają zimą

Alergie mogą być tym prawdziwym źródłem zatkanego nosa i drapania w gardle w tym sezonie. Według Amerykańskiej Fundacji Astmy i Alergii, jedna na pięć osób cierpi na alergie wewnątrz pomieszczeń i na zewnątrz, a zimą odmiany wewnątrz pomieszczeń mogą się wręcz zaognić. Winowajcą jest gorszy przepływ powietrza w mieszkaniach w zimie przez zamknięte okna, złej jakości powietrze, a ponadto wiele pleśni wzrasta nawet zimą. Jeśli objawy utrzymują się dłużej niż 10 dni lub ustępują po przyjęciu leku przeciwhistaminowego, może warto odwiedzić alergologa?

Mit: ochrona przeciwsłoneczna nie jest potrzebna w zimie

Ponieważ powierzchnia Ziemi jest bliżej Słońca w miesiącach zimowych, jesteśmy w rzeczywistości narażeni na bardziej szkodliwe promienie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Co więcej, zarówno śnieg, jak i lód mogą odbijać do 80% szkodliwych promieni UV, przez co zachorowanie na raka skóry w niektórych szerokościach geograficznych jest dwukrotnie wyższe, niż latem.

Mit: większość ciepła tracisz przez głowę

W przeciwieństwie do wyników badań przeprowadzonych w 1950 r., większość ciepła w ciele wcale nie ucieka przez głowę. Po prostu jeżeli głowa jest odsłonięta, to faktycznie straci najwięcej ciepła w stosunku do osłoniętej części ciała, ale wystarczy wyjść na zewnątrz bez rękawiczek, by stracić nieproporcjonalnie dużo ciepła właśnie przez ręce.

Mit: mała ilość światła słonecznego powoduje depresję

Chociaż ciemne dni z pewnością nie pomagają, oprócz sezonowych zaburzeń afektywnych, istnieje wiele innych czynników, które mogą przyczyniać się do depresji zimowej. Napięty harmonogram, stres w rodzinie i obawy związane z wydatkami świątecznymi częściej wywołują depresję niż prawdziwy brak słońca.

Mit: w zimie się tyje

Siedząc w zimie pod kocem zamiast spacerować, trudno się dziwić dlaczego ludzie przybierają wtedy na wadze – nie ma to związku z akumulowaniem tkanki tłuszczowej przez organizm w obawie przed trudniejszym okresem. Okazuje się jednak, że przeciętny człowiek zyskuje tylko 0,5-1 kg w ciągu zimy. 

Mit: witamina C zapobiega przeziębieniom

Zapewnienie zalecanej, dziennej dawki witaminy C (75 mg) jest ważne dla utrzymania zdrowego układu odpornościowego. O ile istnieją badania mówiące o zmniejszeniu ryzyka przeziębienia, to obecnie uważa się, że witamina C jedynie skraca długość choroby oraz łagodzi jej przebieg.

Istnieje wiele mitów odnośnie zdrowia w zimie. Przeziębienie zawsze może się przytrafić, wtedy warto sięgnąć po np. specjalne żele z apteki, które udrożnią nos, zmniejszają przekrwienie błony śluzowej. Nie warto jednak odmawiać sobie spacerów czy ćwiczeń mimo niskich temperatur – organizm może wtedy zyskać, a nie ulec infekcji.

Podziel się wiedzą!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *